شاخص کلیدی عملکرد (KPI) در کسب و کارها

2023-11-15T02:06:00Z موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ زمان مطالعه 4 دقیقهدرجه کیفی A

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) در کسب و کارها

KPI مخفف یک شاخص عملکرد کلیدی است، یک معیار قابل اندازه گیری و قابل سنجش که برای ردیابی پیشرفت به سمت یک هدف خاص استفاده می شود. KPI به سازمان ها کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند، تصمیمات مبتنی بر داده را اتخاذ کنند و عملکرد را بهینه کنند.

KPIها اهدافی را برای تیم‌ها فراهم می‌کنند تا به آن‌ها دست یابند، نقاط عطفی برای سنجش پیشرفت و بینش‌هایی برای کمک به هدایت تصمیم‌گیری در سراسر سازمان. با نظارت بر شاخص‌های کلیدی عملکرد، سازمان‌ها می‌توانند نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند، تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کنند و اقداماتی را برای بهینه‌سازی عملکرد انجام دهند.

نمونه ای از KPI

به عبارت ساده، شاخص های کلیدی عملکرد هدفی هستند که شما برای رسیدن به آن تلاش می کنید. برای سادگی، بیایید به این مثال نگاه کنیم: شما صاحب یک غرفه سیب هستید و برای سودآوری در این ماه، باید 1000 سیب بفروشید.

بنابراین، شما KPI خود را تعیین می کنید: 1000 سیب در این ماه بفروشید. خواه 250 سیب در هفته باشد یا هر 1000 سیب را در سه روز اول بفروشید، KPI شما باید به آن علامت 1K برسد. وقتی هفته دوم ماه است و 550 سیب فروخته اید، می توانید به KPI خود نگاه کنید و بدانید که در مسیر رسیدن به هدف خود هستید.

در کسب‌وکارها، شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌توانند سطح بالایی داشته باشند یا برای یک بخش یا فرد خاص مشخص شوند. KPIهای سطح بالا معمولاً به عملکرد کسب و کار شما به عنوان یک کل نگاه می کنند.

مزایای KPI چیست؟

مزایای اجرای KPIها گسترده و به خوبی مستند شده است. آنها شامل افزایش تعامل کارکنان، همسو کردن تیم شما با ماموریت سازمان شما و بهبود مسئولیت پذیری هستند.

جدای از ردیابی و کنترل عملکرد، KPIها می توانند مزایای زیر را برای کسب و کار شما فراهم کنند:

مشارکت کارکنان را بهبود می بخشد
KPIها کارمندان را متحد می‌کنند تا در جهت یک هدف مشترک کار کنند. مشارکت کارکنان، موضوعی که بسیاری از سازمان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند مستقیماً بر نتیجه شما تأثیر بگذارد. اما KPI ها می توانند کمک کنند. این شاخص ها، چه فردی و چه سازمانی، مکانیزمی مفید برای سنجش عملکرد هستند که ارتباط مستقیمی با مشارکت کارکنان دارد.

در واقع، سازمان‌هایی که نیروی کار متعهد دارند، درگیر شدن با مشتری، بهره‌وری و 21 درصد سود بیشتر را مشاهده می‌کنند. از طرف دیگر، کارمندان غیرمتعهد به همین مسائل اشاره می کنند: ارتباط ضعیف در مورد استراتژی بین مدیریت و مشارکت کنندگان فردی. KPI ها به حل این مشکل کمک می کنند.

هدف و ماموریت شما را به هم متصل می کند
KPIهای شما باید به ماموریت سازمان شما مرتبط باشد. "پول درآوردن" یک ماموریت نیست، و همچنین چیزی نیست که کارکنان در سطح عمیق تری با آن ارتباط برقرار کنند. هدف شما باید کارکنان را تشویق کند تا هر روز با احساسی تازه از هیجان در محل کار حاضر شوند. باید ارتباط مستقیمی بین ماموریت شما و KPIهای شما وجود داشته باشد تا کارمندان احساس کنند کارشان برای دستیابی به هر دو هدفمند است.

هر گونه ابهام حذف می شود

 اطمینان حاصل می کنید که KPI های شما در جهت هدف نهایی شما کار می کنند و کارمندان به وضوح درک می کنند که چگونه و چرا در راستای آن کار می کنند.

همه را نسبت به عملکرد مسئول می کند
به طور سنتی، چارچوب های مدیریت عملکرد فردی در مورد تعیین اهداف، اندازه گیری عملکرد و مدیریت فعالیت های مرتبط است. پس چرا KPIها را در مدیریت عملکرد نیز وارد نکنید؟

KPIهای عملکرد به کارکنان کمک می‌کنند تأثیر خود را اندازه‌گیری کنند و اینکه چگونه فعالیت‌های روزانه‌شان، احتمالاً اساس نقش آنها، در موفقیت اهداف سازمانی بزرگ‌تر بازی می‌کند. شاخص‌های کلیدی عملکرد همه را در یک جهت هدایت می‌کنند و همه را به مشارکتی خوشحال در موفقیت شما تبدیل می‌کنند.

انواع مختلف KPI چیست؟

انواع مختلفی از KPI وجود دارد که می توانید برای اندازه گیری عملکرد سازمان خود از آنها استفاده کنید. بیایید در مورد مواردی که باید ردیابی کنید بحث کنیم.

KPIهای فروش
KPIهای فروش برای ردیابی عملکرد فروش شما استفاده می شوند. آنها می توانند معیارهایی مانند درآمد، هزینه جذب مشتری، میانگین ارزش خرید، نرخ نگهداری/ریزش و موارد دیگر را شامل شوند.

KPI های بازاریابی
همانطور که اشاره شد، KPIهای بازاریابی بیشتر بر ارزیابی اثربخشی کمپین های بازاریابی شما تمرکز می کنند. آنها می توانند شامل معیارهایی مانند بازدیدکنندگان وب سایت، نرخ تبدیل، تعامل در رسانه های اجتماعی و موارد دیگر باشند. بینش‌های جمع‌آوری‌شده از KPIهای بازاریابی معمولاً با اطلاعات جمع‌آوری‌شده از فروش جفت می‌شوند.

شاخص های کلیدی عملکرد مالی
شاخص های کلیدی عملکرد مالی بر معیارهای مالی مانند رشد درآمد، سودآوری، بازگشت سرمایه (ROI) و جریان نقدی تمرکز دارند. آنها بینشی در مورد رفاه مالی و ثبات سازمان شما ارائه می دهند.

KPIهای عملیاتی
KPIهای عملیاتی کارایی عملیات و فرآیندهای عملیاتی شما را اندازه گیری می کنند. آنها می توانند شامل معیارهای مربوط به خروجی تولید، کنترل کیفیت و مدیریت موجودی باشند.

KPIهای مشتری
KPIهای مشتری محور بر سنجش موفقیت شما در برآوردن نیازها، انتظارات و ترجیحات مشتری تمرکز دارند. برخی از نمونه‌های شاخص‌های عملکرد مشتری عبارتند از نرخ حفظ مشتری، میانگین ارزش طول عمر مشتری و شاخص رضایت مشتری.

مطالب مشابه

راهنمای جامع استعدادیابی یا جذب استعداد
راهنمای جامع استعدادیابی یا جذب استعداد
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 24 دقیقه
استراتژی های برند سازی ارزان برای کسب و کار های کوچک(بخش دوم)
استراتژی های برند سازی ارزان برای کسب و کار های کوچک(بخش دوم)
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 4 دقیقه
برند سازی تجارت الکترونیک موفق و فراموش نشدنی
برند سازی تجارت الکترونیک موفق و فراموش نشدنی
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 4 دقیقه
اهمیت حیاتی نام تجاری در تجارت الکترونیک
اهمیت حیاتی نام تجاری در تجارت الکترونیک
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 3 دقیقه