یک جستجوی سریع در آرشیو کسب و کار انجام دهید و می توانید لیستی از کارآفرینان موفقی را بیابید که بدون هیچ چیز شروع کرده اند و هنوز هم به ارتفاعات گیج کننده ای از موفقیت تجاری رسیده اند. ممکن است فکر کنید که چگونه می توانید ایده خود را از صفر اجرا کنید و با وجود فناوری در نوک انگشتان شما، توسعه محصول و نام تجاری خود در ذهن مشتریان بالقوه آسان تر نبوده است. اگر به مقداری الهام نیاز دارید، نگران نباشید. فقط از این چند کارآفرین معروف و داستان زندگی باورنکردنی آنها یادداشت بردارید.
جان دی جوریا، کارآفرین، کاملاً خودساخته است. او بیشتر به عنوان بنیانگذار خط تولید محصولات مراقبت از مو پل میچل شناخته می شود. اما زندگی اولیه او با ثروت مشخص نبود: او حرفه خود را به عنوان راننده کامیون، سرایدار شروع کرد و حتی کارت های کریسمس را خانه به خانه می فروخت. او از اولین شغل خود در مراقبت از مو اخراج شد - در حالی که در آزمایشگاه Redken کار می کرد. سپس، در سال 1980، او با یک وام تنها 700 دلار، John Paul Mitchell Systems را با آرایشگر پل میچل تأسیس کرد. او اکنون 3.1 میلیارد دلار سرمایه دارد!
افکار او در مورد موفقیت؟ دجوریا یک بار گفت: "بزرگترین مانع طرد شدن است. هر کسب و کاری که شروع می کنید، برای آن آماده باشید. تفاوت بین افراد موفق و افراد ناموفق این است که افراد موفق تمام کارهایی را انجام می دهند که افراد ناموفق نمی خواهند انجام دهند. وقتی 10 در به صورت شما کوبیده شد، با شور و شوق به درب شماره 11 بروید و لبخندی بر لب داشته باشید.
آیا می توانید بدون واتساپ زندگی کنید؟ نه ما هم نتوانستیم خوشبختانه جان کوم، یک مهاجر اوکراینی به ایالات متحده آمریکا، برنامه ارتباطی را در سال 2009 اختراع کرد. پس از اینکه در فقر به دنیا آمد، کوم شروع به یادگیری در مورد کامپیوتر کرد. او در 18 سالگی مهارت های سطح بالایی داشت و در سال 1997 شروع به کار برای یاهو کرد! به عنوان مهندس زیرساخت و پس از خرید اولین گوشی هوشمند خود و ایده این محصول، واتساپ را راهاندازی کرد که با استقبال زیادی روبهرو شد و به مردم اجازه میدهد بدون توجه به این که در کدام کشور هستند، بین تلفنهای همراه خود پیام ارسال کنند. فیسبوک اخیراً این برنامه را به قیمت خیرهکننده ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد.
افکار موفقیت؟ "یک کار را انجام دهید و آن را به خوبی انجام دهید."
هاوارد شولتز، بنیانگذار استارباکس، ممکن است مترادف با موفقیت کارآفرینی باشد، اما زندگی همیشه آنقدر هم زیبا نبود. خانواده او پول زیادی نداشتند و او در یک شهرک مسکونی بزرگ شد. او هزینه های دانشگاه را با وام های دولتی و پولی که از مشاغل پاره وقت به دست می آورد، پرداخت می کرد. او همچنین اولین فردی از خانواده اش بود که به دانشگاه رفت. زمانی که شولتز در یک شرکت قهوه کار می کرد، برای اولین بار با برند استارباکس تماس گرفت. او از شعبه شرکت جدید در سیاتل بازدید کرد. بلافاصله پس از آن، او به عنوان مدیر بازاریابی به شرکت پیوست. در سال 1985، شولتز استارباکس را ترک کرد و تصمیم گرفت قهوه خانه خود را باز کند. او 500000 دلاری را که برای افتتاح اولین فروشگاه نیاز داشت جمع آوری کرد و تجارت خود را شروع کرد. دو سال بعد، مدیریت اصلی استارباکس تصمیم گرفت واحد خردهفروشی خود را به شولتز و استارباکس که امروز میدانیم بفروشد. شولتز اکنون بیش از 2.9 میلیارد دلار سرمایه دارد.
تجربیات او باعث شده است که رویکردی فلسفی به زندگی پیدا کند. او یک بار در یک سخنرانی گفت: "من معتقدم زندگی مجموعه ای از چیزهای نزدیک است." «بسیاری از چیزهایی که ما به شانس نسبت می دهیم، اصلاً شانس نیستند. امروز را غنیمت شمرد و مسئولیت آینده خود را پذیرفت. دیدن چیزی است که دیگران نمی بینند و دنبال کردن آن چشم انداز."
زن قدرتمندی که ما امروز به عنوان مجری برنامه گفتگو، نویسنده، مبارز، برنده گلدن گلوب و نماد جهانی می شناسیم، در واقع در روستایی می سی سی پی در فقر به دنیا آمد و در شهر میلواکی بزرگ شد. با این حال او اجازه نداد گذشته اش آینده اش را تعریف کند. پس از دوران کودکی پر دردسر، وینفری در دوران دبیرستان مشغول به کار در رادیو شد. در 19 سالگی، او یکی از مجریان اخبار عصر محلی بود. بلافاصله پس از آن، او مجری برنامه های گفتگوی روزانه شد و شرکت تولیدی خود را راه اندازی کرد. وینفری در 32 سالگی یک میلیونر بود. تا سال 2000، او 800 میلیون دلار دارایی خالص داشت و وینفری را به ثروتمندترین آمریکایی آفریقایی تبار قرن بیستم تبدیل کرد. در سال 2008، درآمد سالانه او به 275 میلیون دلار افزایش یافت. در سال 2014، فوربس ادعا کرد که وینفری بیش از 2.9 میلیارد دلار دارایی خالص دارد. دلیل اینکه او اینقدر خوب عمل کرد؟ زیرا او کار خود را با علاقه اش هماهنگ کرد.
اپرا در یک سخنرانی در گلدن گلوب توضیح داد: "بزرگترین حکمتی که من تا به حال دریافت کرده ام این است که کلید تحقق، موفقیت، خوشبختی و رضایت در زندگی زمانی است که شخصیت خود را با آنچه روح شما واقعاً به آن رسیده است، هماهنگ کنید. انجام دادن. من معتقدم هر کسی روح و انرژی معنوی شخصی خود را دارد. وقتی از شخصیت خود برای خدمت به هر چیزی که هست استفاده میکنید، نمیتوانید موفق نباشید.»
شاید وون چانگ نام آشنای نباشد، اما زنجیره مد او Forever 21 مطمئناً آشنا است. قبل از راه اندازی امپراتوری خرده فروشی در سال 1984، وون چانگ زمانی که برای اولین بار از کره جنوبی به آمریکا نقل مکان کرد، به عنوان سرایدار، در یک پمپ بنزین و در یک کافی شاپ کار می کرد. اولین فروشگاهی که او با همسرش افتتاح کرد 900 فوت مربع در لس آنجلس بود، و آنها تنها با 11000 دلار پس انداز افتتاح کردند و همه آن را در تجارت به کار برد. در ابتدا این فروشگاه مد 21 نام داشت و مشتریان عمدتاً از جامعه کره ای آمریکا بودند. اما به زودی پایگاه مشتریان گسترش یافت و پس از تغییر نام به Forever 21، کسب و کار پرواز کرد. اکنون یک امپراتوری بین المللی با 790 فروشگاه است و گفته می شود دو وون چانگ 3.2 میلیارد دلار سرمایه دارد.
هرگز فراموش نکنید که از کجا آمده اید. وون چانگ در گفتگو با لس آنجلس تایمز گفت: "Forever 21 به افرادی که تقریباً بدون هیچ چیز به اینجا می آیند امید و الهام می بخشد... این واقعیت که مهاجرانی که به آمریکا می آیند، مانند من، می توانند وارد یک Forever 21 شوند و بدانند که همه این کار توسط یک مهاجر کره ای ساده با رویا آغاز شد.
رالف لورن، صاحب نام و صنعت مد، دبیرستان را در برانکس نیویورک فارغ التحصیل کرد، اما بعداً کالج را رها کرد و به ارتش ایالات متحده پیوست. او به عنوان دستیار فروش در فروشگاه پوشاک مردانه Brooks Brothers در ایالات متحده کار می کرد که به این فکر افتاد که آیا مردان برای چیزهای رنگارنگ تر، به ویژه در مورد کراوات ها آماده هستند یا خیر. در سال 1967، او تصمیم گرفت دست خود را در راه اندازی کسب و کار خود امتحان کند و شروع به فروش کراوات کرد. در اولین سال تجارت خود، او 500000 دلار کالا فروخت. او سال بعد پولو را راه اندازی کرد. شرکت رالف لورن اکنون یک شرکت چند میلیارد دلاری جهانی است و لورن نامی شناخته شده است. از سال 2018، فوربس ثروت او را 7.2 میلیارد دلار تخمین زده است که رالف لورن را در رده 91 ثروتمندترین فرد آمریکا قرار می دهد.
توصیه او به کارآفرینان ؟ «شما باید از هیچ چیزی بسازید» و «دنیا به روی ما باز است و هر روز فرصتی است برای اختراع مجدد خودمان».
سوفیا آموروسو الهام بخش بسیاری از کارآفرینان زن و پیرو مد، بنیانگذار Nasty Gal است. او امپراتوری خود را با تمیز کردن قفسههای فروشگاههای دست دوم و فروش یافتههای قدیمی خود در eBay آغاز کرد. او از پول حاصل از فروش خود برای انتقال سهام خود به یک انبار استفاده کرد و از MySpace و دیگر پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای جذب مشتری استفاده کرد. در سال 2016، دارایی خالص او 280 میلیون دلار بود. اما زندگی همیشه یک سفر کارآفرینی نبود. آموروسو در جوانی سبک زندگی عشایری داشت و در ساحل غربی با اتوتوپ میرفت و از سطلها غذا میگرفت تا زندگی خود را تامین کند. اخیراً، آماروسو نیمی از ثروت خود را از دست داده است اما ستاره او همچنان در حال افزایش است. او همچنان به تکامل برند شخصی خود ادامه میدهد و بر خاطرات پرفروش، کتاب میز قهوهخوری و مجموعهای ارزشمند از نتفلیکس درباره گذشتهاش، Girlboss تمرکز میکند.
آموروسو به CNBC.com گفت: «هر کس در محل کار شخصیت متفاوتی دارد. "با به ارمغان آوردن بهترین خود و عدم اجازه دادن به چیزهای کوچک که شما را تحت تاثیر قرار دهد، این به شما امکان می دهد در کار و زندگی به جلو بروید."