در اینجا لیست نهایی تکنیک های مدیریت زمان برای کار و زندگی روزمره آمده است. آنها را در برنامه خود بگنجانید تا نتایج بی نظیری را مشاهده کنید.همچنین می توانید در ادامه قسمت اول این تکنیک های کاربردی را مطالعه نمایید.
استفاده از قانون دو دقیقه به غلبه بر اهمال کاری کمک می کند. این یکی از پر ارزش ترین تکنیک های مدیریت زمان است. طبق این قانون، اگر کاری را بتوان در عرض دو دقیقه تمام کرد، باید فوراً آن را انجام دهید و آن را برای زمان دیگری یا یک روز دیگر کنار ندهید.
استیو جابز به درستی گفت که فقط با نه گفتن می توان روی کارهای واقعا مهم تمرکز کرد.
با این حال، این نکته به این معنی نیست که شما در نهایت یک پیشنهاد کاری مهم را رد خواهید کرد. بلکه باید وظایفی را تعیین کنید که باید به آنها نه گفت.
قانون وارن بافت بهترین برای ترسیم خط است:
او می گوید با نوشتن 25 هدف شغلی خود شروع کنید. پنج مورد مهم را علامت گذاری کنید و بقیه 20 هدف را بنویسید.
استفاده از این تکنیک در کارهای روزانه به شما کمک می کند تا زمان ارزشمند خود را حفظ کرده و روی کارهای با اولویت بالا تمرکز کنید.
قانون 1-3-5 یکی دیگر از تکنیک های امیدوارکننده مدیریت زمان است که به تمرکز توجه شما بر روی موارد زیر در هر روز متکی است:
تکمیل کار بزرگ شما را سرشار از حس موفقیت می کند و به شما انگیزه می دهد که ادامه دهید. به همین ترتیب، وظایف متوسط شما را به پیشرفت در پروژه بزرگ تر خود سوق می دهند و کارهای کوچک و آسان شما را تشویق می کنند تا به جلو بروید.
تعیین ضرب الاجل یکی از بهترین تکنیک های مدیریت زمان برای دانش آموزان است. به عنوان مثال، میتوانید یک محدودیت زمانی مشخص برای نوشتن یک مقاله تعیین کنید، مثلاً پنجشنبه ساعت ۵ بعد از ظهر. این عمل به خلاص شدن از شر اهمال کاری کمک می کند و تحویل به موقع را تضمین می کند.
این قانون ساده تر از سایر قوانین موجود در لیست است. می توان آن را در ترتیب مراحل زیر دنبال کرد:
دانیل کانمن و آموس تورسکی این تکنیک مدیریت زمان را در سال 1979 پیشنهاد کردند. این سوگیری شناختی اغلب کل برنامه را مختل می کند و باعث می شود که ضرب الاجل ها را از دست بدهیم.
تصدیق اشتباه برنامه ریزی می تواند به شما کمک کند تا برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام دهید. برای مثال، میتوانید زمان انجام کارهای روزانهتان را پیگیری کنید و بر اساس آن برای روز آینده برنامهریزی کنید.
تقویت مجموعه مهارتهای خود، یادگیری اطلاعات جدید و رشد بهعنوان یک شخص به شما کمک میکند در زمان قابل توجهی صرفهجویی کنید. با تعهد مداوم به بهبود خود، بهتر است با تغییرات بهتر سازگار شوید و تقریباً در هر کاری که انجام می دهید کارآمدتر ظاهر شوید.
این قانون شما را قادر می سازد تا تنها با سرمایه گذاری 20 درصد تلاش، به 80 درصد خروجی دست یابید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که وظایفی را شناسایی کنید که بیشترین درآمد را به همراه دارند و آنها را اولویت بندی کنید.
به آن تحلیل پارتو نیز می گویند. بیان می کند که 20٪ از اقدامات شما مسئول 80٪ از نتایج است. بنابراین، ایده کلیدی این است که 20٪ فعالیت های خود را که تفاوت ایجاد می کنند پیدا کنید - و روی آنها تمرکز کنید.
تحقیقات نشان می دهد که 38 درصد از افراد از فهرست کارهایی که باید انجام دهند برای مدیریت زمان خود استفاده می کنند. برخلاف این رویکرد، میتوانید تمام کارها و فعالیتهایی را که انجام نمیدهید فهرست کنید - یک لیست To-Don't.
میتوانید این فهرست را قبل از هر روز کاری تنظیم کنید. تمام ایدهها، فعالیتها یا عادتهایی را که نمیخواهید انجام دهید، یادداشت کنید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:
این فرآیند زمان زیادی را تلف میکند و با وجود سرمایهگذاری بیشتر، در نهایت به نتیجه کمتری دست مییابید. بنابراین، مولتی تسکینگ قطعا یکی از بهترین تکنیک های مدیریت زمان است.