کارآفرین بودن مزایای بسیاری دارد، مانند تنظیم ساعات کاری خود، انعطاف پذیری در محل کار و رضایت از ساختن چیزی از پایه. با این حال، برخی از اشکالات نیز وجود دارد - از جمله این واقعیت که نیمی از استارت آپ ها در عرض پنج سال پس از ثبت نام شکست می خورند.
کارآفرینی به دنبال فرصتی فراتر از منابع کنترل شده فعلی است. وقتی کلمه «کارآفرین» را می شنوید، ممکن است به یاد استیو جابز اپل، بیل گیتس مایکروسافت یا اپرا وینفری OWN بیفتید که هر کدام نیازی را در بازار دیدند و آن را با یک محصول یا سیستم تحویل اصلی پر کردند. تجارت مربوطه آنها نه تنها موفق بوده است، بلکه چشم انداز حوزه های مربوطه خود را تغییر داده است - از الکترونیک شخصی به رسانه های دیجیتال. هر کدام ریسک کردند و با پاداش های بسیار زیادی روبرو شدند، اما همه کارآفرینان آنقدر خوش شانس نیستند.
بنابراین، برای یک کارآفرین موفق چه چیزی لازم است؟ اگرچه هیچ ویژگی واحدی وجود ندارد که یک کارآفرین کامل را بسازد، برخی از ویژگی های مشترک افراد موفق شامل کنجکاوی، سازگاری، قاطعیت و نوآوری است.(در مورد ویژگی های کارآفرینان موفق بیشتر بخوانید)
آیا راه اندازی یک کسب و کار انتخاب مناسبی برای شماست؟ در اینجا شش سوال وجود دارد که باید قبل از انجام این کار از خود بپرسید.
اگر بخواهید کسب و کار خود را در زمان نامناسبی راه اندازی کنید، ممکن است ایده شما هرگز مطرح نشود. آیا در حال حاضر در موقعیتی هستید که کارآفرینی را دنبال کنید؟ روابط، رفاه مالی و سلامت جسمانی خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر اخیراً فرزندی را در خانواده خود به دنیا آورده اید، ممکن است زمان و انرژی کافی برای اختصاص دادن به رشد کسب و کار خود نداشته باشید.
از طرف دیگر، شاید اخیراً از نقش خود در امور مالی شرکت اخراج شده باشید. این چرخش وقایع میتواند جرقهای را برانگیزد که میتواند با پشتوانه تجربه حرفهای شما برای شروع سرمایهگذاری جدید شما سرازیر شود.
همچنین مهم است که در نظر بگیرید که آیا زمان بندی در اقتصاد گسترده تر و بازار خاصی که می خواهید وارد شوید مناسب است یا خیر. باید اطمینان حاصل کنید که پیشنهاد شما نیاز فعلی را برآورده می کند.
به عنوان مثال، همه گیری ویروس کرونا (COVID-19) و آمادگی برای بازگشایی دفاتر را در نظر بگیرید. این شرایط منحصربهفرد باعث شده است تا شرکتها از انتشار میکروبها جلوگیری کنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و در عین حال به کارمندان اجازه دهند در کنار یکدیگر کار کنند. زمان مناسبی برای کسی است که مثلاً میخواهد پارتیشنهای کابین شفاف تولید و بفروشد، زیرا آن محصول نیاز بازار را برطرف میکند.
هنگام راه اندازی کسب و کار خود، باید بدانید که قصد دارید چه چیزی بفروشید. اگر هنوز این جزئیات را مشخص نکرده اید، با استفاده از دستورات زیر طوفان فکری کنید:
نیازی نیست که ایده شما یک اختراع جدید باشد، بلکه فقط باید یک نیاز برآورده نشده را برطرف کند. اگر ایده ای برای یک محصول اصلی دارید، عالی است، اما بهبود هزینه، تولید، عملکرد یا دسترسی یک محصول موجود می تواند کمک زیادی به شما کند.
همچنین باید تعیین کنید که آیا ایده کسب و کار شما یک فرصت است یا خیر.
در Entrepreneurship Essentials، فرصت به عنوان "یک سرمایه گذاری پیشنهادی برای فروش محصول یا خدماتی که مشتریان مایل به پرداخت بیش از سرمایه گذاری های مورد نیاز و هزینه های عملیاتی هستند" تعریف می شود. به عبارت دیگر، مردم باید مایل باشند برای پیشنهاد شما بیشتر از هزینه ای که شما برای ایجاد آن هزینه می کنید، بپردازند.
برای اینکه بفهمید ایده شما یک فرصت است، ابتدا یک فرضیه ارائه دهید.در مرحله بعد، با انجام تحقیقات بازار، فرضیه خود را آزمایش کنید. Sahlman توصیه میکند به جای دوستان، خانواده و همکاران، که ممکن است ستایشهای دروغین بخوانند، با افراد غریبه از بخش بازار هدف خود ارتباط برقرار کنید. بازخوردی که دریافت میکنید میتواند به شما اطلاع دهد که آیا فرضیه شما درست بوده است، یا اینکه آیا باید فرضیههای دیگری را آزمایش کنید.
کارآفرینی یک فرآیند تکراری است. اگر میدانید که تطبیق با اطلاعات جدید و چرخش در زمانی که ایدههای اصلی از بین میروند، نقاط قوت شما نیستند، قبل از تبدیل شدن به یک کارآفرین، این تواناییها را توسعه دهید.
توانایی انطباق و چرخش مکرر، به ویژه در مراحل اولیه کسب و کار شما، ضروری است.
هیچ کارآفرین موفقی به تنهایی به جایی که هست نرسید.
سهلمن میگوید: «همه شرکتهای بزرگ، حتی آنهایی که کارآفرینان نمادین داشتند، افراد زیادی داشتند که درگیر بودند و بدون آنها، شرکت ممکن بود اینقدر بزرگ نشود.»
در Entrepreneurship Essentials، اپل به عنوان مثالی برای نشان دادن قدرت یک تیم در یک تجارت رو به رشد استفاده می شود.
Sahlman می گوید: «استیو وزنیاک نابغه مهندسی پشت محصولات اولیه این شرکت بود.
مدت کوتاهی پس از ادغام، مایک مارککولا و مایک اسکات به عنوان مدیران باتجربه ای پیوستند که ثابت کردند برای رشد شرکت ضروری هستند. استیو جابز که قبلاً به اجبار از شرکت اخراج شده بود، زمانی که اپل در آستانه شکست قرار گرفت به آن بازگشت و محصولاتش را احیا کرد. بدون هر یک از آنها و تعداد بیشماری دیگر در تیم هایشان، اپل به جایی که امروز است نمی رسید.
اگر تصمیم به راهاندازی یک کسبوکار دارید، به خاطر داشته باشید که صاحبان کسبوکار موفق میدانند چه زمانی باید درخواست کمک کنند و وظایف را محول کنند. خواه این به معنای شروع کسب و کار خود با یک یا دو شریک، ایجاد یک تیم قوی در حین رشد، یا پذیرش هر گونه کمک و توصیه ای باشد که می توانید، بدانید که موفقیت بالقوه شما متکی به قدرت افراد اطراف شماست.
کارآفرینان باید در هنگام راه اندازی یک کسب و کار برای احتمال شکست آماده باشند. Sahlman در کتاب Entrepreneurship Essentials اشاره میکند که 70 درصد از کسبوکارها برای دو سال دوام میآورند، 50 درصد پنج سال دوام میآورند و تنها 25 درصد آن را 15 سال میسازند.
سهلمن میگوید: «اگرچه هر کارآفرینی موفقیت را تصور میکند، اما باید با آگاهی کامل از احتمال مخالفت با آنها عمل کند.
این احتمال بسیار واقعی که ممکن است کسب و کار شما ممکن است دوام نیاورد چیزی است که باید قبل از دنبال کردن کارآفرینی با آن کنار بیایید و باید برای آن سناریو برنامه داشته باشید.
همانطور که به راه اندازی یک تجارت فکر می کنید، به طور مداوم به اساسی ترین سوال بازگردید: چرا؟
در حالی که فقط شما می توانید به این سوال پاسخ دهید، درک رابطه بین ریسک و پاداش می تواند به روشن شدن انگیزه های شما کمک کند.
این نقطه ای است که پتانسیل پاداش - حتی اگر دنبال کردن علاقه خود، تبدیل شدن به برند بزرگ بعدی یا رفع نیاز بازار - بر ترس از خطری که سفر کارآفرینی شما شروع می شود، غلبه می کند.
از خود بپرسید که امیدوارید از راه اندازی یک کسب و کار چه چیزی به دست آورید و خطراتی را که پیش بینی می کنید فهرست کنید. اگر کشش پاداش های بالقوه بر ترس شما از خطرات غلبه کند، نشانه خوبی است که آماده هستید تا یک کارآفرین باشید.
پرسیدن این سوالات از خود می تواند روشن کند که آیا راه اندازی یک کسب و کار راهی است که می خواهید دنبال کنید. می تواند کار زیادی داشته باشد و ریسک ذاتی داشته باشد، اما با داشتن تصمیم گیری آگاهانه، یک مفهوم نوآورانه، یک تیم قوی و کمی شانس، راه اندازی کسب و کار خود می تواند یک تجربه بسیار رضایت بخش باشد.