در فصل گرما چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

2022-07-06T17:39:00Z موضوع پزشکی ورزشی تغذیه زمان مطالعه 4 دقیقهدرجه کیفی A

در فصل گرما چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

چگونه باید رژیم غذایی خود را در هوای گرم تنظیم کنیم و آیا می‌توان از طریق غذا خنک شد؟آیا غذا و نوشیدنی می‌تواند در روزهای بسیار گرم به ما کمک کند؟


نوشیدن آب

ما معمولاً بین ۲ تا ۲ و نیم لیتر مایع در روز از طریق تعریق، تنفس، ادرار و مدفوع از دست می‌دهیم. بنابراین در روزهای عادی باید حدود 6 تا 8 لیوان آب یا مایعات آبرسان دیگر بنوشیم. درست است که از طریق نوشیدن آب میوه یا قهوه می توانیم این مقدار روزانه را در نظر بگیریم اما به یاد داشته باشید که نوشیدنی‌های کافئین‌دار اثر ادرارآور دارند و باعث از دست دادن مایعات می‌شوند.

 در مورد مصرف آب، «یک اندازه مناسب همه» نیست: «نیازهای خاص ما بسته به سن، اندازه، جنس و میزان فعالیت بدنی و همچنین عوامل محیطی از جمله دما و رطوبت، هر دو متفاوت است. که باعث تسریع آب از دست رفته در پوست ما می شود.»

دما و رطوبت بالاتر، سرعت تبخیر از پوست را افزایش می‌دهد، به این معنی که ما بیشتر عرق می‌کنیم. بنابراین ما باید سطح مایعات خود را در روزهای گرم افزایش دهیم.اگر به طور منظم ورزش می کنید، نیازی نیست در هوای گرم این ورزش متوقف شود.درواقع باید نوشیدنی های ورزشی را انتخاب کنید، که به طور خاص برای تقویت جذب مایعات فرموله شده اند، بنابراین باید آبرسانی بیشتری نسبت به آب معمولی داشته باشند.

 

آیا می توانیم بیش از حد آب بنوشیم؟

ممکن است به سراغ روش دیگری بروید و بیش از حد نوشیدنی بنوشید، اگرچه برای اکثر افرادی که کلیه‌های سالم دارند، این مشکل با تکرر ادرار کنترل می‌شود. اما مصرف بیش از حد آب در مدت زمان کوتاهی می‌تواند منجر به ناتوانی کلیه‌ها در حفظ تعادل الکترولیت شود، بنابراین خون بسیار رقیق می‌شود.که بر نحوه عملکرد بدن ما تأثیر می گذارد - به عنوان مثال بر فشار خون تأثیر می گذارد. هیپوناترمی(در مورد این وضعیت بیشتر بخوانید) وضعیتی است که در اثر آب زیاد ایجاد می شود و باعث می شود سطح سدیم به طور خطرناکی پایین بیاید. ورزشکارانی که در مسابقات استقامتی شرکت می‌کنند و مایعات زیادی مصرف می‌کنند ممکن است در معرض خطر این وضعیت باشند.

 

 

در فصل گرما و تابستان چه مواد عذایی بخوریم؟

کدام غذاها آبرسان هستند؟

غذاها حدود 20 تا 30 درصد از مایعات دریافتی ما را تشکیل می‌دهند و برخی از آنها حاوی آب بیشتری نسبت به سایرین هستند. برخی از میوه‌ها و سبزیجات از این نظر امتیاز بالایی دارند و اگر می‌خواهیم H2O را افزایش دهیم، باید به خوردن بیشتر موارد زیر و غذاهای تشکیل شده از این موارد اهمیت دهیم:

  • توت فرنگی
  • خیار
  • کدو سبز
  • کرفس
  • کاهو
  • خربزه

 

آیا غذا و نوشیدنی سرد می تواند به ما در خنک شدن کمک کند؟

یخمک ها و بستنی‌ها ممکن است انتخاب‌های طبیعی به نظر برسند، اما در واقع ممکن است بیشتر ضرر داشته باشند تا مفید.غذاها و نوشیدنی‌های سرد ممکن است یک اثر خنک‌کننده اولیه به شما بدهند، اما کوتاه‌مدت است.به این دلیل است که مصرف غذا منجر به افزایش دما می شود زیرا فرآیند هضم گرما تولید می کند.که این موضوع به همراه سرد شدن سریع که توسط غذاها و نوشیدنی های سرد آغاز می شود باعث می شود بدن شما با افزایش دمای مرکزی بدن به طور بیش از حد آن را جبران کند. بنابراین ممکن است در نهایت احساس گرمای بیشتری نسبت به قبل داشته باشید.

نوشیدن چیزی گرم در یک روز آفتابی ممکن است کمترین جذابیت را برای شما داشته باشد، اما نوشیدنی های گرم در واقع می توانند به تنظیم دمای بدن شما کمک کنند.نوشیدنی‌های داغ باعث می‌شود دمای مرکزی بدن شما افزایش پیدا کند که در نهایت باعث می‌شود بدنتان بخواهد خنک شود، بنابراین بیشتر عرق می‌کنید تا گرما را از طریق پوستتان از دست بدهید. غذاهای «ترموژنیک»(غذاهای ترموژنیک شامل چه مواردی است؟) مانند ادویه جات و فلفل نیز دمای بدن را افزایش می دهند زیرا متابولیسم بدن را شروع می کنند. که همین موارد باعث افزایش تعریق می شود که اثر خنک کنندگی دارد.

 

از چه غذاهایی در تابستان باید اجتناب کرد؟

غذاهایی که برای هضم نیاز به زمان و فعالیت بیشتری دارند - مانند غذاهایی که دارای پروتئین، قند و فیبر زیاد هستند - گرمای بدن بیشتری تولید می کنند.یکی از راه های کاهش مشکلات این موضوع خیساندن دانه‌ها برای کمک به هضم‌ راحت تر فیبر است.

 

در فصل گرما چه اتفاقی برای دستگاه گوارش و اشتهای ما می افتد؟

اگر در تابستان تمایلی به غذا خوردن ندارید، تنها نیستید.تغییرات فصلی از جمله دما و  ساعات روز بر اشتهای ما تأثیر می‌گذارد. در تابستان اشتهای ما کاهش می یابد، به خصوص زمانی که احساس گرما می کنیم. یکی از دلایل این امر این است که بدن سعی می کند دمای خود را با کاهش عملکردهای تولید گرما مانند هضم غذا تنظیم کند.

در حالی که این نوع کاهش اشتها ممکن است خارج از کنترل ما باشد، می توانیم با غذا های سرشار از مواد مغذی مناسب، به خود کمک کنیم.

در مورد اثر تهدید کننده گرمازدگی و مقابله با آن بیشتر بخوانید.

 

مطالب مشابه

مشکلات فصل گرما و گرمازدگی
مشکلات فصل گرما و گرمازدگی
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه کودک خود را ترغیب کنیم تا سبزیجات خود را بخورد؟
چگونه کودک خود را ترغیب کنیم تا سبزیجات خود را بخورد؟
Alternate Text Mamdosein
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 3 دقیقه
آنتی اکسیدان ها چگونه می توانند برای سلامتی ما مفید باشند؟
آنتی اکسیدان ها چگونه می توانند برای سلامتی ما مفید باشند؟
Alternate Text Nazila77
موضوع پزشکی ورزشی تغذیه|زمان مطالعه 3 دقیقه