نکاتی برای تدوین یک استراتژی موفق

2022-11-20T09:03:00Z موضوع اقتصاد مالی سرمایه گذاری زمان مطالعه 6 دقیقهدرجه کیفی A

نکاتی برای تدوین یک استراتژی موفق

یک استراتژی موفق می‌تواند سازمان شما را در مسیر درست برای سال‌های آینده قرار دهد، اما ایجاد یک استراتژی اغلب ساده‌تر از انجام آن است. بر اساس یک نظرسنجی اخیر توسط Bridges Business Consultancy، فقط 68 درصد از متخصصان معتقدند که سازمان آنها در توسعه استراتژی خوب است، در مقایسه با 80 درصد در سال 2012.

قبل از بررسی نکاتی از برندهای واقعی که می تواند به شما در تدوین استراتژی موفق برای سازمانتان کمک کند، در اینجا نگاهی به فرمول استراتژی می اندازیم.

 

تدوین استراتژی چیست؟

تدوین استراتژی فرآیند استفاده از دانش موجود برای مستندسازی جهت مورد نظر یک کسب و کار و گام های عملی برای رسیدن به اهداف آن است. این فرآیند برای تخصیص منابع، اولویت بندی، همسویی در سطح سازمان و اعتبار سنجی اهداف تجاری استفاده می شود.

یک استراتژی موفق می تواند به سازمان شما اجازه دهد تا یک چشم انداز روشن را به اشتراک بگذارد، با بررسی استدلال پشت اهداف، تعصبات را جلب کند و عملکرد را با شاخص های عملکرد کلیدی قابل اندازه گیری (KPI) دنبال کند.

در اینجا پنج نکته در هنگام تدوین یک استراتژی موفق برای سازمان شما آورده شده است.

1. با هدف شروع کنید

هنگامی که سازمان ها برای ایجاد یک استراتژی برنده برنامه ریزی می کنند، نیاز به درک روشنی از ماموریت و ارزش های اصلی خود دارند. با این سوال شروع کنید: "هدف سازمان من چیست؟"

در دوره آنلاین استراتژی کسب و کار پایدار، پروفسور دانشکده بازرگانی هاروارد، ربکا هندرسون، اهمیت شروع با هدف در هنگام ایجاد استراتژی کسب و کار شما را مورد بحث قرار می دهد.

هندرسون می گوید: «ما این الگو را در طیف گسترده ای از شرکت ها می بینیم. رهبران و شرکت‌هایی که تغییرات واقعی را هدایت می‌کنند و غالباً از مزایای اولین حرکت‌ها بهره می‌برند، به همان اندازه که انگیزه ایجاد تغییر هستند، به همان اندازه که برای کسب درآمد انگیزه دارند.

یکی از نمونه‌های شرکتی که استراتژی خود را با استفاده از هدف تدوین کرده است، برند لیپتون Unilever است.

کوین هاولاک، رئیس بخش تازه‌سازی در Unilever، در استراتژی کسب‌وکار پایدار می‌گوید: «این با این احساس شروع شد که برای جوامع، ما می‌توانیم کار بهتری انجام دهیم. «این با پرونده تجاری شروع نشد. سپس گفتیم، "صبر کن—چگونه این را زنده کنیم؟" اگر این کار برای این افراد و برای کره زمین درست است، پس باید آن را برای برندها زنده کنیم."

یونیلیور به جای اینکه مستقیماً وارد لجستیک شود، ارزش ها و مأموریت خود در تولید چای پایدار را در مرکز استراتژی توسعه خود قرار داد و سازمان را قادر ساخت تا برای رسیدن به این چشم انداز گام بردارد.

هندرسون خاطرنشان می کند که این تقاطع «انجام خوب» و «خوب انجام دادن» - که اغلب به عنوان فرآیند ایجاد ارزش مشترک شناخته می شود - این پتانسیل را دارد که فضای بسیار سودآوری باشد. اگر هدف در مرکز استراتژی شما ریشه در پایداری یا کمک به دیگران دارد، دنبال کردن هدف ارزشمند است، به خصوص اگر سازمان شما اولین کسی باشد که این کار را انجام می دهد.

 

2. رویدادهای جاری را در نظر بگیرید

سازمان دیگری که جهشی هدفمند انجام داد، L’Oréal است. پاسخ آن به همه‌گیری ویروس کرونا (COVID-19) اهمیت در نظر گرفتن رویدادهای جاری را هنگام استراتژی‌سازی نشان می‌دهد.

در اوایل سال جاری، ویروس کرونا به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و بیمارستان‌ها را با کمبود تجهیزات حفاظت فردی (PPE) و ضدعفونی‌کننده‌ها مواجه کرد. علاوه بر تعطیلی اقتصادی، این ویروس باعث ایجاد غذا، سرپناه و ناامنی شغلی برای بسیاری شد.

L’Oréal USA، در کنار L’Oréal Europe و دیگر شعبات جهانی، تصمیم گرفتند تصمیمات استراتژیک خود را تغییر دهند و اقدام کنند.

استفان ریندرکنش، رئیس جمهور، گفت: «می‌دانم که به جای همه همکارانم صحبت می‌کنم وقتی می‌گویم که ما در L'Oréal USA احساس مسئولیت عمیقی می‌کنیم تا سهم خود را برای کمک به حل این بحران در بسیاری از جوامعی که در آن زندگی و کار می‌کنیم انجام دهیم.»

پاسخ L'Oréal USA به کرونا شامل موارد زیر بود:

  • تمرکز کارخانه‌های خود در آمریکای شمالی برای تولید ضدعفونی‌کننده دست، که به‌طور رایگان در اختیار همه کارکنان مراقبت‌های بهداشتی ضروری، کارمندان L'Oréal و شرکا قرار داد.
  • اهدای 250000 دلار به Feeding America برای حمایت از صندوق پاسخگویی به COVID-19، و همچنین مطابق با هر دلاری که کارمندان L'Oréal به Feeding America اهدا کردند.
  • اهدای بیش از یک میلیون دلار محصولات مراقبت شخصی و بهداشتی به Feed the Children
  • اهدای ماسک های جراحی و تنفسی N95 - که معمولاً در تاسیسات عملیاتی آن استفاده می شود - به بیمارستان های محلی فاقد PPE
  • مسدود کردن پرداخت‌های کسب‌وکارهای کوچک در شبکه توزیع خود که به دلیل بیماری همه‌گیر قادر به فعالیت نیستند، مانند سالن‌ها، و کوتاه کردن زمان پرداخت به تامین‌کنندگان کوچک آن


این پاسخ استراتژیک بود، علیرغم اینکه در نهایت برای شرکت هزینه داشت. L'Oréal با پاسخگویی به کمک های مالی و پشتیبانی، خود را به عنوان برندی معرفی کرد که به جوامع، فروشندگان، تامین کنندگان، کارمندان و مشتریان خود اهمیت می دهد.

هنگامی که رویدادهای جاری تغییر می کنند و چالش ها و فرصت های جدیدی را ایجاد می کنند، روشی که سازمان شما پاسخ می دهد می تواند زمینه را برای حرکت رو به جلوی استراتژی آن فراهم کند.

3. داده ها، مطالعات موردی و روندها را در نظر بگیرید

علاوه بر رویدادهای جاری، یک استراتژی رقابتی باید اطلاعات و دانشی را که در مورد سازمان خود، سایر شرکت ها و تئوری های بنیادی اقتصاد دارید، در نظر بگیرد.درک این اطلاعات شما را قادر می سازد تا شرکت خود را در چشم انداز کسب و کار فعلی جهت دهید و از اشتباهات و موفقیت های دیگران درس بگیرید.

نوا اشرف، دانشیار HBS که در دوره آنلاین اقتصاد برای مدیران حضور دارد، می‌گوید: «هنگامی که به دنیا رفتن و استفاده از این ابزارهای آزمایش فکر می‌کنید، اولین چیز این است که خود را یک آزمایش‌گر بدانید. "ذهنیت خود را در مورد معنای واقعی جستجو برای داده هایی از جهان تغییر دهید که به شما کمک می کند بدانید آیا چیزی کار می کند یا نه."

هنگام تدوین استراتژی خود، صورت های مالی سازمان خود را به همراه استراتژی های تاریخی که موفق و ناموفق بوده اند را بررسی کنید. همچنین، مطالعات موردی سایر مشاغل و اصول اقتصادی که زیربنای آنها هستند را تجزیه و تحلیل کنید تا بر استراتژی های رشد شما تأثیر بگذارد.

 

4. تعیین و ارتباط موثر اهداف

انتخاب و ابلاغ اهداف استراتژیک یکی دیگر از مراحل مهم تدوین استراتژی است. تحقیقات نشان می دهد که به طور متوسط، 95 درصد از کارکنان استراتژی شرکت خود را درک نمی کنند - یک آمار خیره کننده، با توجه به اینکه اجرای موفقیت آمیز استراتژی مستلزم تلاش گسترده سازمان است.

سبک ارتباطی یک رهبر را به تنظیم و نوسان یک گلف باز حرفه ای تشبیه می شود.

در درازمدت، نتایج دائمی مثبت ناشی از استراتژی هوشمند و تمرکز مداوم بر کیفیت اجراست. به یک حرفه ای گلف مانند تایگر وودز فکر کنید که بهترین شرط برای برنده شدن در مسابقات قهرمانی بزرگ، تسلط بر هدف، تنظیم و تاب خوردنش است. هنگامی که توپ در هوا است، هیچ راهی برای کنترل آن وجود ندارد. آنجا که فرود خواهد آمد.»

تدوین استراتژی بسیار مهم است، اما نمی تواند موفق باشد مگر اینکه به طور موثر و هنرمندانه به کل سازمان شما منتقل شود تا همه کارکنان برای رسیدن به اهداف شرکت احساس قدرت و مسئولیت کنند.

5. استراتژی را به عنوان یک فرآیند مداوم در نظر بگیرید

هنگامی که یک برنامه استراتژیک را تدوین و ابلاغ کردید، می‌توان تصور کرد که فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک کامل شده است. با این حال، استراتژی یک فرآیند مستمر توسعه است.

بیشتر مردم استراتژی را یک رویداد می‌دانند، اما این روشی نیست که دنیا کار می‌کند. اغلب اوقات، استراتژی که منجر به موفقیت می‌شود از طریق فرآیندی ظاهر می‌شود که تقریباً در هر صنعت 24 ساعته و 7 روز هفته در حال انجام است.

به طور دوره ای استراتژی شرکت خود را برای انطباق با چالش ها و فرصت های جدید مورد ارزیابی مجدد قرار دهید و به انتقال تکامل آن به سازمان گسترده تر خود ادامه دهید.

چه کسی مسئول تدوین استراتژی است؟

در حالی که تدوین استراتژی معمولاً مسئولیت رهبران سازمانی است - مانند مدیر عامل و اعضای تیم اجرایی - کسانی که در هر نقشی باشند می توانند مجموعه مهارت های استراتژیک خود را برای کمک به این فرآیند توسعه دهند. هر کارمندی در اجرای یک برنامه اقدام روشن برای بهبود عملکرد تجاری و در نهایت جذب مشتریان بالقوه نقش دارد.

همانطور که به جلو می روید و برنامه ریزی استراتژیک خود را آغاز می کنید، از دانش و مطالعات موردی کسانی که قبل از شما آمده اند استفاده کنید. برای تقویت مهارت های تفکر استراتژیک خود، دوره ای در مورد استراتژی بگذرانید یا با مخاطبین شبکه خود در مورد تجربیات آنها صحبت کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب کاربردی و بسیار مفید نکات انتقال از تدوین استراتژی به اجرا را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه

نکات انتقال از تدوین استراتژی به اجرا
نکات انتقال از تدوین استراتژی به اجرا
Alternate Text Nazila77
موضوع اقتصاد مالی سرمایه گذاری|زمان مطالعه 5 دقیقه
مهارت های اجتماعی موثر و حیاتی برای سرمایه گذاری پایدار
مهارت های اجتماعی موثر و حیاتی برای سرمایه گذاری پایدار
Alternate Text Nazila77
موضوع اقتصاد مالی سرمایه گذاری|زمان مطالعه 6 دقیقه
7 استراتژی سرمایه گذاری ESG
7 استراتژی سرمایه گذاری ESG
Alternate Text Nazila77
موضوع اقتصاد مالی سرمایه گذاری|زمان مطالعه 6 دقیقه
مهارت های مالی اساسی که همه مدیران باید داشته باشند
مهارت های مالی اساسی که همه مدیران باید داشته باشند
Alternate Text Nazila77
موضوع اقتصاد مالی سرمایه گذاری|زمان مطالعه 5 دقیقه