به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، ممکن است فکر کنید برندسازی چیزی است که بهتر است به اپل، گوگل و مک دونالدز دنیا واگذار شود. اما حقیقت این است که مهم نیست شرکت شما چقدر بزرگ (یا کوچک!) باشد. اگر در تجارت هستید، باید به فکر برندسازی کسب و کار خود باشید. و طبق نظرسنجی معتبر، که در آن اکثر صاحبان مشاغل کوچک (78٪) گزارش دادند که نام تجاری بصری تأثیر قابل توجهی بر رشد درآمد آنها دارد.
شرکتهای بزرگتر بودجههای بیشتری برای خرید برند دارند. اما برای ایجاد یک استراتژی برندسازی موثر از ابتدا نیازی به یک حساب بانکی به اندازه اپل ندارید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به برجسته شدن کسب و کار خود، جلب توجه مشتریان و به یاد ماندنی کردن کسب و کار خود بدون کاهش بودجه انجام دهید.
بیایید نگاهی به پنج استراتژی برندسازی بیندازیم که به شما کمک می کند تا کسب و کار کوچک خود را به سطح بعدی ببرید.
نام تجاری چیزی بیش از یک لوگویی است که در وب سایت خود می زنید. نام تجاری شما همان چیزی است که شما به عنوان یک شرکت هستید. این ارزش ها و فعالیت شماست، نحوه برخورد شما با مشتریان، ظاهر و احساس دارایی های بصری شماست. بنابراین، قبل از اینکه بتوانید با گامهای تاکتیکیتر در استراتژی برندسازی خود (مانند طراحی لوگوی خود) به جلو بروید، باید زمانی را صرف کنید تا عنوان یک شرکت، یا به عبارت دیگر، هویت برند خود را کاملاً مشخص کنید. .
چند مرحله برای این فرآیند وجود دارد:
شما چه کسی هستید؟
اگر از قبل تصور روشنی از اینکه چه کسی هستید به عنوان یک برند دارید، عالی است – اما اگر ندارید، این نیز مشکلی ندارد. فقط زمان آن فرا رسیده است که کمی روحیه شرکتی را بررسی کنیم.
پرسیدن چند سوال عمیق تر از خود می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که چه کسی هستید - و می خواهید چه کسی باشید - به عنوان یک برند. هنگامی که هویت برند خود را تعریف می کنید، از خود سوالاتی بپرسید:
هرچه شفافیت بیشتری در مورد اینکه چه کسی هستید و در مورد چه چیزی هستید به دست آورید، بیشتر می توانید این هویت را در برندسازی خود القا کنید - و در نتیجه برند شما بیشتر برجسته می شود و در نتیجه توجه مشتریان را به خود جلب می کند.
مشخص کنید که مشتریان هدف شما چه کسانی هستند
ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما تعداد زیادی از کسب و کارهای کوچک وجود دارند که آنقدر تمرکز خود را بر این می گذارند که بدانند چه کسانی هستند و چه نوع محصولات یا خدماتی را می خواهند ارائه دهند که کاملاً از کشف اینکه چه کسانی در تلاش برای فروش آن محصولات هستند غفلت می کنند.
برای تعریف مشتری ایده آل خود کمی زمان بگذارید. آنها چه کسانی هستند؟ آن ها چند ساله هستند؟ چه نوع درآمد و تحصیلاتی دارند؟ آیا آنها عمدتاً یک جنس هستند؟ آنها در شرکت هایی که با آنها تجارت می کنند به دنبال چه هستند؟ چه چیزی برای آنها اهمیت دارد؟ چه زمانی از محصول یا خدمات شما استفاده می کنند - و چرا به آن نیاز دارند؟
هنگامی که می دانید بازار هدف شما چه کسی است، می توانید از آن برای هدایت استراتژی برندسازی خود استفاده کنید - و نتیجه نهایی برندی خواهد بود که واقعاً با مشتریانی که می خواهید بیشتر با آنها کار کنید ارتباط برقرار می کند.
POD (یا نام تجاری) خود را ایجاد کنید
مهم نیست که کسب و کار شما چه می کند، به احتمال زیاد، شرکت های دیگری نیز همین کار را انجام می دهند. بنابراین، اگر میخواهید کسبوکارتان متمایز شود، باید بفهمید چه چیزی آن را متمایز میکند.چیزی که کسب و کار شما را از رقبایتان متمایز می کند، نقطه تفاوت شما (یا POD) نامیده می شود. POD شما چیزی است که شما را خاص می کند. این چیزی است که باعث می شود مشتری شرکت شما را برای تجارت با رقبای شما انتخاب کند - و باید در هر بخش از استراتژی برندسازی شما تزریق شود.
هنگامی که مشخص کردید که چه کسی هستید، مشتریان شما چه کسانی هستند، چه چیزی شما را خاص می کند، و چه چیزی در صنعت شما کار می کند، وقت آن است که واقعاً طراحی برند خود را شروع کنید. این مرحله برای برندسازی کسب و کار کوچک شما به همان اندازه که برای کسب و کارهای بزرگتر حیاتی است.
در اینجا چند چیز وجود دارد که برای ایجاد ظاهر و احساس برند خود به آنها نیاز دارید:
راهنمای سبک برند قبل از شروع طراحی، مهم است که جزئیات استراتژی طراحی خود را مشخص کنید، مانند پالت رنگ برند، فونت ها و بایدها و نبایدهای طراحی. راهنمای سبک برند یک راه عالی برای سازماندهی جزئیات طراحی شما است و مطمئن شوید که شما، طراح شما و هرکس دیگری که روی برند شما کار می کند با جهت گیری برند شما همسوست.
یک لوگو لوگوی شما مانند چهره شرکت شماست. این اولین چیزی است که اکثر مشتریان شما هنگام مواجهه با برند شما خواهند دید – و این دارایی بصری است که بیشترین ارتباط را با کسب و کار شما دارد. لوگوی شما باید اولین چیزی باشد که طراحی می کنید، زیرا به عنوان نقطه جهشی برای سایر تصاویر شما (مانند وب سایت و کارت ویزیت شما) عمل می کند.
کارت بازرگانی. اگر در تجارت هستید، به یک کارت ویزیت نیاز دارید - و طرح باید با لوگو و سایر دارایی های طراحی شما مطابقت داشته باشد.
یک وبسایت. وب سایت شما مانند بخش املاک دیجیتالی شرکت است - و وقتی مردم از وب سایت شما بازدید می کنند، ظاهر و احساس باید با بقیه برند سازگار باشد.
بسته به کسبوکارتان، ممکن است به داراییهای نام تجاری اضافی (مانند بستهبندی محصول یا سربرگ شرکتی) نیاز داشته باشید، اما مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید؟ مهم نیست که مشتری در کجا با برند شما روبرو می شود - چه با دیدن لوگوی شما یا بازدید از وب سایت شما یا بررسی یکی از محصولات شما در فروشگاه - ظاهر، احساس و طراحی باید ثابت باشد. اگر در برندسازی کسبوکار خود ثابت قدم نباشید، در خطر سردرگمی مشتریان قرار میگیرید و اگر گیج شوند، میتوانید آنها را در رقابت از دست بدهید.
ادامه این مطلب کاربردی و با اهمیت در کسب و کار های کوچک را در بخش بعدی مطالعه نمایید.