ارتباطات تجاری شامل روش هایی است که یک کسب و کار برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با کارکنان داخلی و مخاطبان خارجی استفاده می کند. داشتن یک استراتژی ارتباط تجاری قوی می تواند جریان کار بین همکاران را ساده کند و فرهنگ شرکت را بهبود بخشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف ارتباطات تجاری و اینکه چرا آنها برای مشاغل کوچک و کارآفرینی مهم هستند، بیشتر بخوانید.
ارتباطات تجاری بسیاری از تاکتیک ها و استراتژی ها را برای به اشتراک گذاری اطلاعات بین رهبران، مدیران، سهامداران، کارمندان و اعضای تیم توصیف می کند. ابزارهای ارتباطی تجاری یک شرکت ممکن است شامل ارتباطات نوشتاری، مانند یادداشت ها و پیام های فوری، یا حتی زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی باشد.
ارتباطات تجاری ممکن است شامل جلسات چهره به چهره و اشکال دیجیتالی ارتباط مانند ایمیل، تماس های تلفنی یا برنامه های پیام رسانی باشد. رهبران کسبوکار و رهبران تیم میتوانند از استراتژیهای ارتباط تجاری مؤثر برای سادهسازی ارتباطات تجاری خارجی و داخلی و بهبود تصمیمگیری استفاده کنند.
یک شرکت ممکن است از یکی از چهار نوع اصلی ارتباطات تجاری برای به اشتراک گذاشتن دانش استفاده کند. اغلب، این روش های ارتباطی برای سخنرانی عمومی، جلسات مجازی و بسیاری از اشکال نوشتن تجاری اعمال می شود. چهار نوع عبارتند از:
1-ارتباطات خارجی: ارتباطات خارجی هرگونه اطلاعات یا پیامی برای افراد خارج از شرکت است. این ممکن است شامل مشتریان، پیمانکاران، فروشندگان و تولیدکنندگان یا شرکت های شریک باشد. ارتباطات تجاری خارجی یک شرکت ممکن است شامل کار روابط عمومی با روزنامه نگاران یا توسعه روابط با مشتری از طریق بازاریابی باشد.
2. ارتباط افقی: همچنین به عنوان ارتباطات جانبی شناخته می شود، ارتباطات افقی زمانی است که اطلاعات در بین بخش هایی با وضعیت سلسله مراتبی یکسان در یک شرکت حرکت می کند. این شامل یک تیم واحد در یک گروه بزرگتر است که با یکدیگر برای حل یک مشکل ارتباط برقرار می کنند یا جلسه تیم بازاریابی برای طوفان فکری.
3. ارتباط رو به پایین: زمانی که رهبران یک شرکت اطلاعاتی را برای گزارش های مستقیم و سایر کارمندان ارسال می کنند، از ارتباطات رو به پایین استفاده می کنند. برای مثال، ذینفعان ممکن است یادداشت ها یا خبرنامه های ایمیلی ارسال کنند تا کارکنان را از تصمیمات رهبری مطلع کنند.
4. ارتباط رو به بالا: زمانی که مدیر یک شرکت اطلاعاتی را به مدیران سطح بالاتر ارائه می دهد، آنها از ارتباطات صعودی استفاده می کنند. کارمندان از این روش ارتباطی برای به اشتراک گذاشتن دانش با رهبران استفاده می کنند، که به مدیران سطح بالا نیز کمک می کند تا از به روز رسانی کارکنان مطلع شوند.
یک استراتژی ارتباط تجاری قوی می تواند بخش بزرگی از موفقیت یک شرکت باشد. مهارت ها و استراتژی های ارتباط تجاری قوی می تواند باعث:
بهبود روابط با مشتری: بسیاری از انواع ارتباطات تجاری شامل صحبت با گروهی از افراد خارج از شرکت، از جمله مشتریان است. داشتن یک استراتژی ارتباطی قوی برای بازاریابی یا روابط عمومی می تواند رضایت مشتری را بهبود بخشد و فروش را افزایش دهد.
افزایش مشارکت کارکنان: وقتی ارتباطات در یک شرکت روشن و ساده باشد، کارمندان می توانند توجه خود را بر روی کار خود متمرکز کنند. ارتباطات ضعیف گاهی اوقات می تواند منجر به سوء تفاهم، سردرگمی و ناامیدی شود. روش های واضح ارتباط بین بخش های مختلف می تواند از جابجایی بالای کارکنان جلوگیری کند زیرا همه احساس می کنند که بخشی از تیم هستند.
ساده کردن جریان اطلاعات: بخشی از یک استراتژی ارتباطی قوی، ایجاد کانال های ارتباطی برای ارتباط رو به پایین با کارکنان و ارتباط رو به بالا با مدیران و رهبران است. این می تواند در زمان و انرژی کارکنان صرفه جویی کند تا اطلاعات را در یک بازه زمانی معقول به دست آورند و در نتیجه وقفه های کمتری در پروژه ها و فرصت های بیشتری برای کار گروهی ایجاد شود.