انواع برنامه ریزی در مدیریت کسب و کار

2023-04-06T08:52:00Z موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ زمان مطالعه 4 دقیقهدرجه کیفی A

انواع برنامه ریزی در مدیریت کسب و کار

به نظر می رسد برنامه ریزی کسب و کار با توجه به اهمیت تقریبا بدیهی این مفهوم، کاری است که سازمان ها آن را به خوبی انجام می دهند. با این حال، لزوماً چنین نیست. 

"با توجه به تجربه من که ده ها کارگاه برنامه ریزی کسب و کار را در کشورهای سراسر جهان رهبری می کنم، می گویم تنها حدود 10 تا 15 درصد از تیم هایی که با آنها روبرو شده ام، فرآیند برنامه ریزی تجاری موثری دارند." بری در کارآفرین.

سازمان ها باید درک بهتری از نحوه رویکرد برنامه ریزی کسب و کار ایجاد کنند. بخش های بعدی در مورد موضوع و چهار نوع برنامه ریزی گسترش می یابد.

چرا برنامه ریزی؟

بری می گوید: «برنامه ریزی در مورد مدیریت منابع و اولویت ها به شیوه ای سازمان یافته است. "مدیریت با رهبری و با بهره وری مرتبط است."

اگر شرکت ها نحوه برنامه ریزی خود را بهبود بخشند، مدیریت و رهبری نیز بهبود خواهند یافت. مراحل زیر می تواند به کسب و کارها در برنامه ریزی بهتر کمک کند.

یک برنامه طراحی کنید: جزئیات مهم را یادداشت کنید و روی نقاط قوت تمرکز کنید، چه چیزی مهم است، چه افرادی برای شما مهم هستند و چه کارهایی می توانید برای آنها انجام دهید. این به شما کمک می کند تا دیدگاه خود را به کارمندان منتقل کنید.
تعریف موفقیت: کسب و کار خود را در چند سال آینده چگونه می بینید؟ اهداف بلند مدت را تعریف کنید و مشخص باشید. نقاط عطف را برای اهداف خاص و اینکه چه کسی به اهداف دست خواهد یافت، تعیین کنید. به آنچه که تجارت شما را هدایت می کند نگاه کنید. ممکن است ارائه، تبدیل، بازدید از صفحه یا چیز دیگری باشد. سپس یک برنامه بازبینی تنظیم کنید و اهداف بلند مدت خود را در صورت لزوم دوباره بررسی کنید.
آن را در حرکت قرار دهید: اعداد را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید تا به شما در مدیریت کار کمک کند. بهتر می‌توانید تغییراتی ایجاد کنید - یا برنامه‌های جدیدی ایجاد کنید - که به شما کمک می‌کند بهتر مدیریت کنید.


4 نوع برنامه ریزی در مدیریت کسب و کار


برنامه ریزی عملیاتی

مک استوری، سخنران رهبری انگیزشی در لینکدین گفت: «برنامه های عملیاتی در مورد چگونگی اتفاق افتادن چیزها هستند. "دستورالعمل هایی برای چگونگی انجام ماموریت تنظیم شده است."

این نوع برنامه ریزی معمولاً عملکرد روزانه شرکت را توصیف می کند. برنامه های عملیاتی اغلب به عنوان طرح های یکبار مصرف یا طرح های در حال انجام توصیف می شوند. برنامه های یکبار مصرف برای رویدادها و فعالیت هایی با یک اتفاق (مانند یک کمپین بازاریابی واحد) ایجاد می شود. برنامه‌های در حال انجام شامل سیاست‌هایی برای نزدیک شدن به مشکلات، قوانین مقررات خاص و رویه‌هایی برای یک فرآیند گام به گام برای دستیابی به اهداف خاص است.

 

برنامه ریزی استراتژیک

استوری می‌گوید: «برنامه‌های استراتژیک به این موضوع می‌پردازند که چرا همه چیز باید اتفاق بیفتد. «این یک تصویر بزرگ، تفکر بلندمدت است. در بالاترین سطح با تعریف یک ماموریت و ارائه یک چشم انداز شروع می شود.

برنامه ریزی استراتژیک شامل یک نمای کلی در سطح بالا از کل تجارت است. این اساس بنیادی سازمان است و تصمیمات بلند مدت را دیکته می کند. دامنه برنامه ریزی استراتژیک می تواند از دو سال آینده تا 10 سال آینده باشد. مولفه های مهم یک برنامه استراتژیک چشم انداز، ماموریت و ارزش ها هستند.

 

برنامه ریزی تاکتیکی

استوری گفت: «برنامه‌های تاکتیکی درباره آنچه قرار است اتفاق بیفتد، هستند. اساساً در سطح تاکتیکی، برنامه‌های متمرکز، مشخص و کوتاه‌مدت زیادی وجود دارد که در آن کار واقعی انجام می‌شود و از برنامه‌های استراتژیک سطح بالا پشتیبانی می‌کند.»

برنامه ریزی تاکتیکی از برنامه ریزی استراتژیک پشتیبانی می کند. این شامل تاکتیک هایی است که سازمان قصد دارد از آنها برای دستیابی به آنچه در برنامه استراتژیک مشخص شده است استفاده کند. غالباً این دامنه کمتر از یک سال است و برنامه استراتژیک را به قطعات قابل اجرا تقسیم می کند. برنامه‌ریزی تاکتیکی با برنامه‌ریزی عملیاتی متفاوت است، زیرا برنامه‌های تاکتیکی سؤالات خاصی را در مورد آنچه که برای دستیابی به یک هدف استراتژیک باید بیفتد، مطرح می‌کنند. برنامه های عملیاتی می پرسند که چگونه سازمان به طور کلی کاری برای انجام ماموریت شرکت انجام می دهد.

 

برنامه ریزی اضطراری

زمانی که اتفاق غیرمنتظره ای رخ می دهد یا زمانی که چیزی نیاز به تغییر دارد، برنامه ریزی های اضطراری انجام می شود. کارشناسان تجارت گاهی از این طرح ها به عنوان نوع خاصی از برنامه ریزی یاد می کنند.

برنامه ریزی اضطراری می تواند در شرایطی که نیاز به تغییر دارد مفید باشد. اگرچه مدیران باید تغییرات را زمانی که درگیر هر یک از انواع اولیه برنامه ریزی هستند، پیش بینی کنند، برنامه ریزی اقتضایی در لحظاتی که نمی توان تغییرات را پیش بینی کرد ضروری است. همانطور که دنیای تجارت پیچیده تر می شود، برنامه ریزی احتمالی برای مشارکت و درک آن اهمیت بیشتری پیدا می کند.

تبدیل شدن به یک رهبر تجاری

دانشگاه آلورنیا یک MBA آنلاین ارائه می دهد تا به شما کمک کند به پتانسیل خود به عنوان یک رهبر دست پیدا کنید. مهارت‌ها و دانش‌هایی را که برای دنبال کردن موقعیت‌های مدیریتی، راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا رسیدن به اهداف شغلی دیگر نیاز دارید، بیاموزید. این برنامه در یک محیط آموزشی کاملا آنلاین انجام می شود و شما را قادر می سازد تا برنامه کاری و شخصی خود را حفظ کنید.

مطالب مشابه

رهبری چگونه بر فرهنگ سازمانی تأثیر می گذارد؟
رهبری چگونه بر فرهنگ سازمانی تأثیر می گذارد؟
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 5 دقیقه
کارآفرینان موفقی که از صفر شروع کردند
کارآفرینان موفقی که از صفر شروع کردند
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه یافتن مشاغل استارتاپی
نحوه یافتن مشاغل استارتاپی
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 5 دقیقه
سبک های متداول رهبری در کسب و کار
سبک های متداول رهبری در کسب و کار
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 5 دقیقه