بازاریابی محصول چیست و چه مزایا و اهدافی در کسب و کار دارد؟

2023-07-17T09:39:00Z موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ زمان مطالعه 4 دقیقهدرجه کیفی A

بازاریابی محصول چیست و چه مزایا و اهدافی در کسب و کار دارد؟

بازاریابی محصول فرآیند ارائه یک محصول جدید به بازار است. این شامل مراحل تحقیق و توسعه، استراتژی های راه اندازی محصول شما و فراتر از آن می شود.

بازاریابی محصول موثر نیازمند یک استراتژی برنامه ریزی شده و درک عمیق نیازها و خواسته های مخاطبان شماست. سپس، با استفاده از لحن و پیام‌رسانی مناسب، می‌توانید به طور مؤثری فروش را افزایش دهید و کسب و کار خود را توسعه دهید.

چه اولین محصول خود را عرضه کنید و چه در حال راه اندازی پنجاهمین محصول خود، داشتن برخی از استراتژی های بازاریابی محصول برای هدایت شما می تواند هر آنچه را که برای رسیدن به اهداف تجاری خود نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد.

 

مزایای بازاریابی محصول

مزیت اصلی بازاریابی محصول افزایش فروش است. با این حال، یک استراتژی بازاریابی موثر محصول می تواند مزایای بیشتری نسبت به سود «صرف» داشته باشد.

اول، بازاریابی محصول به شما کمک می کند تا محصول خود را موقعیت یابی کنید، که منجر به هدف گذاری موفق و کاهش هزینه های تبلیغاتی می شود.

همچنین، یک استراتژی مناسب بازار محصول به سؤالاتی مانند "چه شکاف محصول باید پر شود؟" پاسخ می دهد. و "چگونه محصول من از رقبا متمایز است؟"

سایر مزایای استفاده از استراتژی های بازاریابی محصول عبارتند از:

  • افزایش شناخت و آگاهی از برند
  • امکان نمایش ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد محصول
  • افزایش اعتماد و وفاداری مشتری
  • افزایش فروش و درآمد
  • دادن مزیت رقابتی به شرکت شما در بازار
  • به شما کمک می کند تا مخاطبان مناسب را هدف قرار دهید و سرنخ ایجاد کنید
  • به دست آوردن بینش در مورد نیازها و ترجیحات مشتری
  • ارائه فرصت هایی برای تعامل و بازخورد مشتری
  • بهبود تجربه کلی مشتری
  • ایجاد روابط و مشارکت با سایر مشاغل


علاوه بر این، می توانید بینش های جدیدی در مورد رقبای خود پیدا کنید. در حالی که این اغلب یک نگرانی بزرگ برای مشاغل کوچکتر نیست، تحقیقات نشان می دهد که 26 درصد از افراد مورد بررسی قصد دارند بیشتر برای هوش رقابتی هزینه کنند. همراه با آن، 90 درصد اطلاعات مربوط به رقبا و 53 درصد اطلاعات مربوط به رقبای مورد نظر را جمع آوری می کنند.

 

اهداف بازاریابی محصول

بازاریابی محصول بر افزایش تقاضا و پذیرش یک محصول در میان مشتریان فعلی متمرکز است. این تمرکز بر مراحلی است که مردم برای خرید محصول شما برمی‌دارند تا بازاریابان محصول بتوانند کمپین‌هایی برای حمایت از این کار ایجاد کنند.

معمولاً بازاریابی محصول با چند هدف در ذهن اجرا می شود:

1. مشتریان خود را بهتر درک کنید.
هنگامی که یک استراتژی بازاریابی محصول را اجرا می کنید، مخاطبان هدف شما می توانند ارزش داشتن آن محصول خاص را در زندگی خود ببینند. درک اینکه چه تعداد مشتری به سمت محصول شما جذب می شوند به شما امکان می دهد تحقیقات مشتری را انجام دهید.

2. شخصیت های خریدار خود را به طور موثر هدف قرار دهید.
در کنار درک مشتریان خود، می توانید نوع شخصیت خریدار را که در آینده هدف قرار دهید، بیابید. دانستن نیازهای دقیق هدف خود می تواند به شما در نوآوری محصول خود کمک کند تا نیازهای آنها را بهتر برآورده کنید.

3. در مورد رقبای خود (محصولات و تاکتیک های بازاریابی) اطلاعات کسب کنید.
وقتی محصول خود را بازاریابی می کنید، می توانید استراتژی و نتایج خود را با رقبای خود مقایسه کنید. چه ویژگی ها و مزایایی از محصولات آنها در بازار بیانیه می دهد؟ چه ایده هایی را بررسی نکرده اند؟ محصول آنها چه چیزی را ارائه می دهد که محصول شما ارائه نمی دهد؟ شما می توانید از این تحقیق به نفع خود در هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی محصول خود استفاده کنید.

4. مطمئن شوید که تیم های بازاریابی، محصول و فروش همگی در یک تیم هستند.
شفاف کردن عرضه محصول شما برای خریداران و کارمندان دوطرفه سودمند است. هر تیمی که در کسب و کار شما با هم کار می کند، می تواند هدف محصول را بهتر درک کند و آن را در عملیات خود بهتر به اشتراک بگذارد.

5. محصول را به طور مناسب در بازار قرار دهید.
در بازاریابی محصول، شما می‌خواهید محصول، تصویر برند و لحن شما سازگار باشد و احساسات مناسبی را برای مخاطبان خود برانگیزد. هنگامی که در مورد موقعیت برند خود طوفان فکری می کنید، چند سوال باید در نظر بگیرید:

  • آیا این محصول برای بازار امروز مناسب است؟
  • این محصول چه تفاوتی با رقبای ما دارد؟
  • آیا می‌توانیم این محصول را از رقبای خود متمایز کنیم؟
  • آیا محصولاتی وجود دارد که در گذشته فروخته ایم و دیگر آن را به بازار نخواهیم آورد یا نمی فروشیم؟ اگر چنین است، چرا که نه؟
 

6. افزایش درآمد و بهبود فروش.
همچنین سوالاتی وجود دارد که شما به عنوان یک بازاریاب محصول باید از خود بپرسید و در مورد محصول خود فکر کنید. پرسیدن این سوالات از خود به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که محصول شما در بین مشتریان موفق است.

  • آیا این محصول برای بازار امروز مناسب است؟
  • آیا این محصول برای مشتریان امروز ما مناسب است؟
  • چگونه این محصول از محصولات مشابه رقبای ما منحصر به فرد است؟
  • آیا راهی برای متمایز کردن بیشتر این محصول از رقبای ما وجود دارد؟
  • آیا محصولاتی وجود دارد که در گذشته فروخته‌ایم و حالا که به گذشته نگاه می‌کنیم دیگر آن را به بازار نمی‌فروشیم؟ اگر چنین است، چرا که نه؟

همانطور که می بینید، بازاریابی محصول از شما می خواهد که به محصولات خود به صورت استراتژیک نگاه کنید تا اطمینان حاصل کنید که در بین مشتریان در بازار فعلی شما موفق هستند.همچنین برای مطالعه استراتژی های مهم بازاریابی برای رشد کسب و کارتان بخش بعدی را مطالعه نمایید.

مطالب مشابه

چگونه می توانید استراتژی بازاریابی تخفیف خود را بهبود بخشید؟
چگونه می توانید استراتژی بازاریابی تخفیف خود را بهبود بخشید؟
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 4 دقیقه
بازاریابی تخفیفی در کسب و کار چیست؟
بازاریابی تخفیفی در کسب و کار چیست؟
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 4 دقیقه
5 روش قدرتمند مدیران برای ایجاد همکاری در یک تیم
5 روش قدرتمند مدیران برای ایجاد همکاری در یک تیم
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 7 دقیقه
تکنیک های موثر انگیزشی کارکنان در مدیریت تیم
تکنیک های موثر انگیزشی کارکنان در مدیریت تیم
Alternate Text Nazila77
موضوع تجارت کسب و کار استارتاپ|زمان مطالعه 6 دقیقه