با هر ایده محصول نوآورانه این سوال مهم مطرح می شود: "آیا مردم مایل به خرید آن هستند؟"
به عنوان یک کارآفرین با یک ایده بزرگ(بیشتر بخوانید:چگونه کارآفرین موفقی شویم؟)، بهترین راه برای تعیین واکنش مشتریان بالقوه به محصول شما چیست؟ انجام تحقیقات بازار می تواند داده های مورد نیاز را برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا محصول شما با بازار هدف شما مطابقت دارد ارائه می دهد.
قبل از راه اندازی یک سرمایه گذاری جدید، باید تحقیقات بازار را درک کنید. در اینجا نحوه انجام تحقیقات بازار برای یک استارتاپ و چرایی اهمیت آن آمده است.
تحقیقات بازار فرآیند جمعآوری اطلاعات در مورد مشتریان و کل بازار برای تعیین دوام یک محصول یا خدمات است. تحقیقات بازار شامل مصاحبه ها، نظرسنجی ها، گروه های متمرکز و تجزیه و تحلیل داده های صنعت است.
هدف تحقیقات بازار، درک بهتر مشتریان بالقوه، میزان تناسب محصول یا خدمات شما با نیازهای آنها و مقایسه آن با پیشنهادات رقبا است.
دو نوع تحقیق وجود دارد که می توانید انجام دهید: اولیه و ثانویه.
تحقیقات اولیه مستلزم جمعآوری دادهها برای آگاهی از مشتریان خاص یا بخش بازار هدف است. این برای ایجاد پرسونای خریدار، بخشبندی بازار و بهبود محصول شما برای برآوردن نیازهای مشتریان مفید است.
تحقیقات ثانویه با استفاده از دادههایی انجام میشود که خودتان جمعآوری نکردهاید. گزارشهای صنعت، پایگاههای داده عمومی و دادههای اختصاصی دیگر شرکتها میتوانند برای به دست آوردن بینش در مورد بخش و صنعت بازار هدف شما استفاده شوند.
قبل از راهاندازی سرمایهگذاری، عاقلانه ترین راه است که تحقیقات بازار انجام دهید تا مطمئن شوید که محصول یا خدمات شما به خوبی مورد استقبال قرار میگیرد. بازخورد افرادی که در جمعیتشناسی هدف شما قرار میگیرند میتواند با تکرار و بهبود محصولتان بسیار ارزشمند باشد.
انجام تحقیقات بازار همچنین می تواند به شما در تعیین استراتژی قیمت گذاری با سنجش تمایل مشتریان به پرداخت برای محصول شما کمک کند. علاوه بر این، میتواند تجربه کاربر را با آشکار کردن ویژگیهایی که برای مشتریان بالقوه مهمتر است، بهبود بخشد.
سرمایهگذاران هنگام ارزیابی استارتآپهایی که سرمایهگذاری کنند، اهمیت زیادی به تحقیقات بازار میدهند که نشاندهنده پتانسیل امیدوارکننده است. ارائه مدرک ملموس مبنی بر اینکه محصول شما نیاز بازار را برآورده می کند و نشان دادن اینکه برای تکرار و بهبود آن زمان گذاشته اید، نشان می دهد که استارتاپ شما می تواند سرمایه گذاری ارزشمندی باشد.
هدف شما پاسخ به چه سوالاتی از طریق تحقیقات بازار است؟ با استفاده از این سوالات می توانید پیش بینی هایی به نام فرضیه انجام دهید. تعریف فرضیه های خود از قبل می تواند به هدایت رویکرد شما در انتخاب موضوعات، تحقیق در مورد سؤالات و آزمایش طرح ها کمک کند.
یک سوال مثالی که ممکن است بپرسید این است: "مردم در جمعیت هدف من چقدر حاضرند برای نسخه فعلی محصول من بپردازند؟" فرضیه شما می تواند این باشد: "اگر محصول من تمام ویژگی های فعلی خود را داشته باشد، مشتریان مایلند 500 دلار برای آن بپردازند."
سوال مثال دیگری که ممکن است بپرسید این است: "بزرگترین نقطه مورد نیاز کاربر چیست و آیا محصول من نیازهای او را برآورده می کند؟" فرضیه شما می تواند این باشد: "من معتقدم که بزرگترین نقطه مورد نیاز کاربر احتیاج به یک راه آسان و بدون ترس برای یادگیری تعمیر و نگهداری اولیه ماشین است، و من پیش بینی می کنم که محصول من این نیاز را برآورده می کند."
شما می توانید چندین فرضیه را آزمایش کنید، اما سعی کنید بیش از چند فرضیه را در هر آزمون انتخاب نکنید، بنابراین تحقیق متمرکز باقی می ماند.
هنگامی که فرضیه های خود را تشکیل دادید، تعیین کنید که کدام نوع تحقیق را انجام دهید.
اگر فرضیه های شما بر تعیین جایگاه استارتاپ در بازار گسترده تر متمرکز است، با تحقیقات ثانویه شروع کنید. این امر میتواند شامل استفاده از دادههای موجود برای تعیین اندازه بازار، اینکه استارتآپ شما به طور منطقی چه مقدار از آن بازار را در اختیار داشته باشد، بزرگترین رقبای شما و نحوه مقایسه برند و محصول شما با آنها باشد.
اگر فرضیه های شما به تحقیقات اولیه نیاز دارند، تصمیم بگیرید که کدام روش جمع آوری داده ها با نیازهای شما مطابقت دارد. اینها می تواند شامل مصاحبه های یک به یک، نظرسنجی، گروه های متمرکز و نظرسنجی جمعی باشد. تحقیقات اولیه به شما این امکان را می دهد که بینش هایی را در مورد رضایت و وفاداری مشتری، آگاهی و ادراک از برند و قابلیت استفاده در زمان واقعی محصول جمع آوری کنید.
برای جمع آوری بینش معنادار، باید جمعیت شناسی هدف خود را درک کنید. آیا قصد دارید به والدین شاغل، ورزشکاران جوان یا صاحبان حیوانات خانگی رسیدگی کنید؟ نوع فردی را که می تواند از محصول شما بهره مند شود را مشخص کنید.
اگر شما تحقیقات اولیه را انجام می دهید، باید افراد را جذب کنید. این کار به چند روش قابل انجام است، از جمله:
علاوه بر این، میتوانید برای افزایش مشارکت، هزینههایی مانند پول، کوپنهای غذا، کارتهای هدیه یا دسترسی زودهنگام به محصول خود ارائه دهید. روشن کنید که جبران خسارت برای قدردانی از زمان آزمودنی ها و بازخورد صادقانه است.
هنگامی که نوع تحقیق و جمعیت شناختی مورد نیاز برای آزمایش فرضیه های خود را مشخص کردید، تحقیق خود را انجام دهید. برای کاهش تعصب، از فردی که با فرضیه های شما آشنا نیست برای انجام مصاحبه یا رهبری گروه های تمرکز دعوت کنید.
بر اساس مخاطبین و فرضیه های خود سوال بپرسید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید انگیزههای خرید مشتریان فعلی را آزمایش کنید، ممکن است بپرسید: "در اولین خرید محصول چه چالشی را حل میکردید؟"
اگر درک برند را بررسی کنید، مخاطبان شما باید از مشتریان بالقوه ای تشکیل شوند که هنوز برند شما را نمی شناسند. فهرستی از لوگوهای رقبا را به آنها ارائه دهید - با لوگوی شما - و از آنها بخواهید که برندها را بر اساس قابلیت اطمینان درک شده رتبه بندی کنند.
پس از جمعآوری دادهها، اطمینان حاصل کنید که به طور مؤثر و ایمن سازماندهی شدهاند تا بتوانید از هویت افراد محافظت کنید.
پس از اینکه داده های خود را سازماندهی کردید، آن ها را تجزیه و تحلیل کنید تا بینش های عملی استخراج کنید. در حالی که برخی از دادهها به جای کمی، کیفی هستند، میتوانید الگوهایی را در پاسخها شناسایی کنید تا آنها را کمی کنید.
در حالی که انجام تحقیقات بازار قبل از راهاندازی محصول مفید است، باید فرضیههای خود را مجدداً بررسی کنید و در طول ساخت سرمایهگذاری خود، فرضیههای جدیدی را تشکیل دهید.با انجام تحقیقات بازار با هر نسخه از محصول خود، می توانید به تدریج آن را بهبود بخشید و اطمینان حاصل کنید که مطابق با نیازهای مشتریان هدف است.