بازاریابی رسانه های اجتماعی یک استراتژی تجاری است که از بسترهای رسانه های اجتماعی برای برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان بالقوه و فعلی استفاده می کند. این نوع بازاریابی به بسیاری از شرکت ها و برندها کمک می کند تا حضور آنلاین خود را افزایش دهند، تبلیغات ایجاد کنند و محتوای مرتبط با اهداف بازاریابی خود را به اشتراک بگذارند. یادگیری در مورد بازاریابی رسانه های اجتماعی ممکن است به شما کمک کند تا برنامه های موثری ایجاد کنید که منجر به افزایش سود می شود. در این مقاله، نحوه ایجاد یک استراتژی بازاریابی رسانه اجتماعی موفق را مورد بحث قرار می دهیم و بررسی می کنیم که چرا انجام این کار برای یک برند مهم است.
استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی برنامه ای است که یک شرکت برای افزایش آگاهی از برند، تقویت تعامل، بهبود فروش، تقویت حفظ مشتری و وفاداری و در نهایت ارتقای رشد آماده می کند. در حین ایجاد این استراتژی بازاریابی، ممکن است برای شرکت درک مخاطبان خود، از مشتریان احتمالی گرفته تا مشتریان فعلی، حیاتی باشد. این استراتژی همچنین شامل تعیین نوع محتوایی است که باید در کنار معیارهای ردیابی برای دریافت بینش در مورد کمپین های رسانه های اجتماعی شرکت ارسال شود. بسیاری از شرکت ها یک مدیر رسانه های اجتماعی یا یک مدیر بازاریابی را استخدام می کنند تا یک استراتژی برای اعضای تیم ایجاد کنند.
داشتن یک استراتژی بازاریابی برای رسانه های اجتماعی ممکن است به شرکت ها کمک کند تا برندهای خود را بسازند و تقاضا را چند برابر کنند، بنابراین در اینجا پنج مزیت اصلی داشتن یک چنین استراتژی آورده شده است:
برای استفاده بیشتر از برنامه های رسانه های اجتماعی خود، می توانید اهداف خود، پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی، کاربران آن را درک کنید و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید هنگام توسعه یک استراتژی بازاریابی موفق برای رسانه های اجتماعی در نظر بگیرید:
1. اهداف بازاریابی ایجاد کنید
استراتژی های موثر رسانه های اجتماعی اساساً شامل تعیین اهدافی است که تیم های بازاریابی یک شرکت می خواهند به آن دست یابند. این اهداف ممکن است شامل بهبود آگاهی از برند، افزایش فروش محصولات یا خدمات و ایجاد یک پایگاه مشتری تکراری باشد. شما می توانید اهداف SMART را تنظیم کنید، به این معنی که آنها خاص، قابل اندازه گیری، عملی، مرتبط و مبتنی بر زمان هستند.
2. درباره مخاطبان خود بیاموزید
برای آشنایی با مخاطبان خود، می توانید با تیم بازاریابی شرکت جلسه ای برگزار کنید. این تیم ممکن است به شما کمک کند در مورد مخاطبان هدف بیاموزید و با این اطلاعات می توانید شخصیت هایی را ایجاد کنید که نماینده افراد درون مخاطبان شما هستند.
3. پلتفرم مناسب را انتخاب کنید
انتخاب پلتفرم رسانه اجتماعی مناسب به این بستگی دارد که خریداران شما از چه وب سایت اجتماعی بیشتر استفاده می کنند. داشتن درک قوی از هر پلتفرم، ویژگی ها و امکانات آن ممکن است به شما در برنامه ریزی یک استراتژی به طور موثر کمک کند. در نظر گرفتن مخاطبان و طراحی اهداف بر اساس آن ممکن است به شما امکان ایجاد یک استراتژی رسانه اجتماعی موفق برای کسب و کارتان را بدهد.
بسته به پلت فرم رسانه های اجتماعی، محتوای شما نیز ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر مخاطبان شما بیشتر وقت خود را در یک وب سایت اجتماعی به اشتراک گذاری عکس می گذرانند، ممکن است استراتژی ای ایجاد کنید که از رسانه های بصری مانند عکس ها و گرافیک ها نهایت استفاده را ببرد. شخصیتهای مخاطب هدف شما که میخواهید به آنها دسترسی پیدا کنید نیز نقشی اساسی در دستیابی به اهداف رسانههای اجتماعی شما برای هر مرحله از چرخه حیات مشتری دارند.
4. برای رسانه های اجتماعی محتوا ایجاد کنید
بازاریابی خوب رسانه های اجتماعی بر محتوایی تمرکز دارد که شروع کننده مکالمات و تعاملات است. برای این کار، ممکن است به خلاقیت در محتوای خود فکر کنید. محتوای عملی و مرتبط ممکن است به یک برند کمک کند تا تعامل اجتماعی خود را تقویت کند. با تمرکز بر مخاطبان خود، محتوایی که برای آنها ایجاد می کنید ممکن است با مخاطب طنین انداز شده و برای آنها ارزش ایجاد کند.
5. رقابت خود را بررسی کنید
پس از تحقیقات اولیه مخاطبان، تحقیقات رقبا انجام می شود. ممکن است برای درک نحوه استفاده رقبای اصلی شما از رسانه های اجتماعی وقت بگذارید. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را که اغلب استفاده میکنند مرور کنید، انواع محتوایی را که پست میکنند تجزیه و تحلیل کنید و تعداد انتشار آنها را تعیین کنید.
تکمیل این بررسی می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که چگونه شرکت های دیگر در صنعت از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. این بررسی به شما امکان می دهد مناطقی را که مخاطبان شما ممکن است متوجه شما شوند را شناسایی کنید.
6. یک تقویم محتوا ایجاد کنید
فهرستی از محتوایی که قصد دارید در سایت های رسانه های اجتماعی شرکت خود منتشر کنید، تهیه کنید. محتوای شما می تواند شامل همه چیز باشد، از به روز رسانی محصول و اطلاعیه های فروش گرفته تا رویدادهای جاری و تصاویر پشت صحنه شرکت شما. مطالب را به یک تقویم اضافه کنید که ممکن است شما را برای ایجاد یک برنامه منظم پست راهنمایی کند.
می توانید از تحقیقات مخاطبان و رقبای خود برای طراحی موثر تقویم محتوا استفاده کنید. این راهنما ممکن است به شما کمک کند محتوایی ایجاد کنید که برای مخاطبانتان جالب باشد. بسیاری از نمونههای قوی بازاریابی رسانههای اجتماعی اغلب شامل انتشار طیف گستردهای از محتوا، از جمله تصاویر، پیوندها، اطلاعیهها و مسابقات میشوند.
7. با مخاطبان خود درگیر شوید
جدای از ارسال منظم محتوا، تعامل با مخاطبان شما همچنان مهم است. شما میتوانید واکنشهای پستهای خود و نحوه تعامل مردم با محتوا را کنترل کنید.زمانی را برای پاسخ دادن به نظرات، پاسخ به سوالات و تعامل روزانه با مخاطبان خود اختصاص دهید.
8. معیارهای رسانه های اجتماعی را ردیابی کنید
هنگامی که تقویم های محتوا و برنامه های تعامل را آماده کردید، در پایان هر ماه معیارهای رسانه های اجتماعی خود را ردیابی کنید. این تمرین ممکن است به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که آیا به اهدافی که در ابتدا تعیین کرده اید می رسید یا خیر. شما می توانید به تجزیه و تحلیل حساب، مخاطبان و پست های خود در هر پلتفرم رسانه اجتماعی که استفاده می کنید دسترسی داشته باشید.
داده ها را به یک صفحه گسترده یا قالب گزارش استاندارد شرکت خود اضافه کنید تا بتوانید نتایج را ماه به ماه مقایسه کنید. اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی شما تعیین می کنند که کدام معیارها برای شرکت اهمیت بیشتری دارند. به عنوان مثال، اگر می خواهید فروش داشته باشید، درآمد منتسب به حساب رسانه اجتماعی شرکت شما احتمالاً مهم ترین معیار است.