چارچوب استراتژی جذب استعداد به سازمان ها کمک می کند تا استعدادهای برتر را که متناسب با فرهنگ سازمانی هستند جذب و حفظ کنند، می تواند ارزش زیادی بیافزاید و به کسب و کار در رسیدن به اهداف بلندمدت کمک کند. این نیاز به برنامه ریزی، استراتژی، ارزیابی، تحلیل و بازاریابی زیادی دارد. تیم TA اغلب بخشی از بخش بزرگتر منابع انسانی است.
تعداد بیسابقهای از کارمندان بهویژه در بخشهای بازاریابی، خردهفروشی و مراقبتهای بهداشتی بهطور داوطلبانه شغل خود را در طول همهگیری کرونا ترک کردند. تا سال 2030، تخمین زده می شود که بیش از 85 میلیون نفر در جهان با کمبود استعدادهای انسانی مواجه شوند. یک اشتباه رایج در رسیدگی به چنین مشکلی این است که برای پر کردن هر چه سریعتر جای خالی استخدام کنید. با این حال، این اغلب منجر به نرخ فرسایش بالا می شود، زیرا کارکنان استخدام شده با اهداف آینده شرکت همسو نیستند.
استعدادیابی موفق رویکردی جامع تری برای استخدام دارد که به پرورش نیروی کار متعهد کمک می کند و رهبران استعدادها این را تصدیق می کنند. در واقع، 77 درصد از رهبران استعداد می گویند که استراتژی های TA آنها به جای صرفه جویی در پول، بر ایجاد ارزش کل برای کسب و کار متمرکز است.
توسعه یک استراتژی جذب استعداد متناسب با نیازهای شرکت شما و چشم انداز آینده برای اطمینان از جلوگیری از کمبود استعداد و رسیدن به اهداف سازمانی ضروری است.
چندین رویکرد برای شکلدهی یک استراتژی موثر جذب استعداد وجود دارد. Method 4 B - Build, Buy, Borrow, and Bridge - یک چارچوب استراتژی اکتساب استعداد است که اغلب برای حل چالش های استعداد استفاده می شود.
بیایید هر یک از این استراتژی های کسب استعداد را با جزئیات بیشتر در زیر بررسی کنیم.
از آنجایی که سازمانها برای تامین استعدادهای بسیار ماهر و متخصص تلاش میکنند، ممکن است انتخاب کنند که شایستگیها را در داخل ایجاد کنند. این می تواند شامل مشارکت با مدارس منتخب (مانند IBM که در بالا ذکر شد)، ایجاد برنامه های کارآموزی و استخدام فارغ التحصیلان، و همچنین توسعه قابلیت های داخلی باشد.
تجزیه و تحلیل شکاف مهارت های داخلی می تواند به تعیین اینکه چه چیزی بیشتر باید توسعه یابد کمک می کند. به این ترتیب، کسبوکارها میتوانند آموزشهایی را برای کارکنان فعلی و جدید برنامهریزی کنند. هنگامی که این کارمندان مهارت پیدا کردند، می توانند نقش های جدید و مسئولیت های بزرگ تری را بر عهده بگیرند.
استراتژی ساخت بیشتر برای شرکت های بزرگ مبتنی بر فناوری مناسب است.
استراتژی دوم «خرید» استعدادهای با تجربه از بازار خارجی است. اینها افرادی هستند که یا در یک رقیب در نقشی مشابه کار می کنند یا آماده اند تا در یک موقعیت ارشدتر قدم بگذارند.
با این حال، این نامزدها باید به اندازه کافی وسوسه شوند تا با یک پیشنهاد ارزش کارمند جذاب (EVP) حرکت کنند. اجزای اصلی آن حقوق و مزایا هستند که نقش مهمی در استراتژی خرید دارند. 84 درصد از کارفرمایان معتقدند که بسته های مزایای آنها به آنها کمک می کند تا استعدادهای برتر را جذب کنند و 69 درصد از کارمندان اگر مزایای بهتری به آنها ارائه شود، یک شغل را به جای دیگری انتخاب می کنند.
این استراتژی کسب استعداد برای استارت آپ ها و شرکت هایی که به سرعت در حال رشد هستند، مناسب است که «ساختن» برای برآورده کردن خواسته های آنها کافی نیست.
استراتژی سوم قرض گرفتن استعدادهاست. در عمل، این به معنای کار با کارگران پاره وقت، آزاد، قراردادی، مشروط و موقت است که مهارت های نیروی کار فعلی شما را تکمیل می کند.
این استراتژی برای شرکتهای کوچکتری مناسب است که نیازمند پر کردن الزامات شغلی بسیار منحصربهفرد هستند یا فقط به شخصی نیاز دارند تا پروژهای را برای مدت کوتاهی انجام دهد، و نمیخواهند روی این مهارتها سرمایهگذاری طولانیمدت داشته باشند یا مطمئن نیستند که چگونه از آن استفاده کنند.
کسبوکارها میتوانند از تجزیه و تحلیل استعدادها برای تعیین اینکه کدام یک از این کارکنان ممکن است برای فرصتها و ترفیعهای آینده بر اساس مهارتهای جدیدی که کسب میکنند، مناسب باشند، استفاده کنند. پل زدن همچنین به عنوان یک استراتژی حفظ قوی عمل می کند. این به کارمندان کمک می کند تا به طور حرفه ای پیشرفت کنند، چشم انداز پیشرفت شغلی آنها را افزایش دهد و به آنها کمک می کند تا برای سازمان خود احساس ارزشمندی کنند.
استراتژی نهایی کسب استعداد در مدل 4 B، پل زدن است. در این استراتژی، سازمانها از برنامههای یادگیری و توسعه برای افزایش دامنه شایستگیهای کارکنان موجود استفاده میکنند و به طور بالقوه آموزش در مناطق مجاور ارائه میدهند.
استراتژی Bridge برای سازمان های با ثباتی که آماده (و قادر به) سرمایه گذاری روی افراد خود هستند، مناسب است.
با داشتن یک استراتژی بهخوبی برنامهریزی شده برای جذب استعداد، کسبوکارها میتوانند اطمینان حاصل کنند که افراد مناسبی برای رشد، نوآوری و موفقیت کلی کسبوکار دارند.