در تلاشی برای افزایش مداوم تجربه کاربری، اینستاگرام این ماموریت را به شما نشان میدهد که مرتبطترین محتوایی را که احتمالاً با آن درگیر هستید به شما نشان دهد. این بدان معناست که درک نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام به شما کمک میکند تا یک استراتژی برای بهبود دید خود و افزایش دنبالکنندگان خود در پلتفرم ایجاد کنید.
اما از آنجایی که اینستاگرام دائماً تغییراتی ایجاد میکند و الگوریتم آن پیوسته در حال تکامل است، بررسی آن دشوار است. بنابراین الگوریتم اینستاگرام در سال 2023 دقیقا چگونه کار می کند؟ بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم.
الگوریتم اینستاگرام یک الگوریتم واحد نیست، بلکه ترکیبی از الگوریتمها، فرآیندها و طبقهبندیکنندهها است که برای شخصیسازی تجربه کاربر کار میکنند. اینستاگرام در ابتدا از یک الگوریتم زمانی ساده استفاده می کرد که پست ها را به ترتیب نحوه ایجاد آنها نمایش می داد. اما الگوریتم اینستاگرام در سال 2023 به یک سیستم بسیار پیچیده برای تعیین اینکه هر کاربر بر اساس آنچه که بیشتر به آن اهمیت میدهد، نمایش دهد، تبدیل شده است.
طبق گفته اینستاگرام، هر قسمت از برنامه از الگوریتم خاص خود استفاده می کند. این بدان معناست که الگوریتم Feed متفاوت از الگوریتم صفحه اکسپلور عمل می کند. و صفحه اکسپلور از الگوریتم متفاوتی از Reels استفاده می کند. به این دلیل است که نحوه تعامل کاربران با بخشهای مختلف برنامه متفاوت است. برای مثال، افراد تمایل دارند به دنبال داستانهای نزدیکترین دوستان خود بگردند، اما میخواهند وقتی به صفحه اکسپلور میروند، محتوای تازهای را کشف کنند.
این سیستم رتبهبندی پیشرفته تضمین میکند که تجربه کاربر بر اساس ترجیحات هر کاربر بسیار شخصیسازی شده است. این بدان معناست که هیچ دو کاربر دقیقاً همان چیزی را در صفحه اکسپلور خود نمی بینند. به طور مشابه، حتی اگر یک شخص حسابهای متفاوتی را مدیریت کند، توصیههای محتوا در آن حسابها دقیقاً یکسان نخواهد بود.
الگوریتم اینستاگرام مجموعه ای از قوانین و سیگنال هایی است که محتوا را در پلتفرم رتبه بندی می کند: در فیدهای کاربران، صفحه اکسپلور، فیدهای پست، و غیره. معیارها را در نظر بگیرید بر اساس این اطلاعات، محتوا را توزیع می کند تا اطمینان حاصل کند که کاربران به آنچه که بیشتر علاقه مند به دیدن هستند دسترسی آسان دارند.
توجه: در چند سال گذشته، الگوریتم تعیین می کرد که کاربران در فیدهای خود چه می بینند - هیچ راهی برای لغو آن وجود نداشت. به تازگی، اینستاگرام تنظیمات جدیدی را معرفی کرده است:
حتی با وجود این تغییرات، اکثریت مخاطبان شما همچنان از فید پیشفرض استفاده میکنند، بنابراین باید انواع محتوایی را که الگوریتم اینستاگرام اولویتبندی میکند و انواعی که به محدودیت میرساند را بدانید.
آدام موسری، مدیر اینستاگرام، در یک پست وبلاگی با عنوان «بهره وری بیشتر در مورد نحوه عملکرد اینستاگرام» در سال 2021 نوشت: «ما از الگوریتمها، طبقهبندیکنندهها و فرآیندهای مختلفی استفاده میکنیم که هر کدام هدف خاص خود را دارند. ما میخواهیم از زمان شما بهترین استفاده را ببریم و معتقدیم استفاده از فناوری برای شخصیسازی تجربهتان بهترین راه برای انجام این کار است.»
هر بار که کاربر اینستاگرام را باز می کند، الگوریتم بلافاصله تمام محتوای موجود را بررسی می کند و از این طبقه بندی کننده ها برای تصمیم گیری استفاده می کند:
هر بخش از اینستاگرام جزئیاتی در مورد نحوه ارتباط شما با فالوورهای خود، میزان مرتبط بودن محتوای شما و میزان به موقع بودن پست های شما را در نظر می گیرد. با وجود این، عوامل خاصی که پستهای فید، استوریهای اینستاگرام، تب اکسپلور و ریل های شما را تعیین میکنند کمی متفاوت هستند.
ارتباط محتوای شما الگوریتم اینستاگرام تمایل کاربران را اندازه گیری می کند و سعی می کند آنچه را در یک تصویر یا ویدیو است استنتاج کند تا محتوای مورد نظر افراد را ارائه دهد.
به موقع بودن پست های شما به طور معمول، پست های جدیدتر قبل از پست های قدیمی در فید ظاهر می شوند.